Att vara energimedveten är en konst

Behöver energibranschen tänka mer på design och vad det kan åstadkomma? Kan utseende och form styra människors användning av energi? Hur gör man elen, något som är osynligt, synligt så att människor kan reflektera mer kring sina handlingar? Är du nöjd med designen på din timer som sitter i eluttaget?

Vid Sveriges Energiting, den 12-13 mars, åskådliggör Interactive Institute ett antal spännande prototyper som visar att design kan påverka oss i hur vi använder och ser på energi till vardags. Interactive Institute finns på plats båda dagarna med föreläsningar och en utställning i Stockholmsmässans entréhall.

Interactive Institute i Eskilstuna forskar inom området energi och design. Vår forskning resulterar i produkter och tjänster som fokuserar på att medvetandegöra och förmedla budskap som kan leda till varaktig förändring.
Den största utmaningen idag är att motivera människor till att tänka och agera i nya banor när det gäller vår energianvändning. Designforskning är en viktig faktor för att klara av detta.

I ett av föredragen under Energitinget beskriver Interactive Institute ett mobilspel som är kopplat till hemmets elmätare. – Vår forskning inom projektet Young Energy visar att ungdomarna som spelade vårt mobilspel minskade sin elförbrukning i genomsnitt 19-34 procent under spelets gång, säger Carin Torstensson, chef för Interactive Institute i Eskilstuna. I förlängningen hoppas vi att vår forskning leder till förändrade vanor och sätt att tänka, att bli energimedveten med hjälp av design.

Sveriges Energiting är en mötesplats där målet är ett mer ekonomiskt och ekologiskt hållbart energisystem. Energitinget arrangeras i år för tionde året i rad och går av stapeln den 12-13 mars på Stockholmsmässan. Interactive Institutes utställning kommer att vara öppen under båda dagarna.

För ytterligare information kontakta: Mer information om Interactive Institute och vår forskning inom energi, design och IT finns på www.tii.se/power samt länk till några exempel på prototyper https://www.tii.se/node/2679.

Presskontakt: Frida Birkelöf, ansvarig för utställningen: 0707 77 81 37 Carin Torstensson, chef för Interactive Institute i Eskilstuna: 0702 44 35 33

Mer information om Energitinget: www.sverigesenergiting.se

Några av de forskningsprojekt som förevisas av Interactive Institute på Energitinget 12-13 mars 2008:

Design som drivkraft för ökad energimedvetenhet I AWARE-projektet har vi valt att besöka människor i deras hem för att ta reda på hur de förhåller sig till energi i sin vardag. Vi undersöker hur vi kan använda design för att skapa medvetenhet i syfte att underlätta för konsumenten att kontrollera och reducera sin egen förbrukning. Genom att bygga riktiga modeller och prova dem tar vi oss närmare användaren. Det resulterar i idéer som ligger nära människan och kommenterar vardagslivet.

Realtidsmätning av hushållselen i framtidens mobilspel Projekten Young Energy och Power Explorer utforskar nya pedagogiska angreppssätt för att stimulera ungdomars medvetenhet och kunskap om energi, och i förlängningen ett förändrat energibeteende. Genom att utgå från ungdomars egna intressen och sysselsättningar t ex datorer, spel, Internet och mobiltelefoner vill vi på ett lekfullt sätt motivera till energimedvetenhet.

Nya energitjänster i mobilen om kunden själv får välja I projektet Visual Wattch forskar vi om hur man kan utnyttja mobiltelefonen som verktyg för att spara energi. Målet är att studera hur interaktiv information om den egna el-statusen, baserad på fjärravläsning från det egna hemmet, ska utformas och kommuniceras via mobilen i form av nya energitjänster.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Interactive Institute är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som utmanar traditionella perspektiv och tankesätt genom att kombinera konst, design och ny teknik i forskningsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm, och verksamhet bedrivs även i Växjö, Göteborg, Eskilstuna, Norrköping och Piteå. www.tii.se