CBI får ny vd

Katarina Malaga har utsetts till ny vd för CBI Betonginstitutet AB, som är ett bolag i SP-koncernen. Katarina är för närvarande sektionschef på CBI.

Katarina Malaga tillträder sin nya befattning den 1 januari 2014. Hon tog en internationell masterexamen i civ. eng. in Applied Environmental Measurement Techniques 1998 och avlade en filosofie doktorsexamen i kemi vid Göteborgs Universitet 2003. Katarina har varit verksam inom SP-koncernen sedan 2001. Under åren 2007-2013 var hon koordinator för SPs Grants Office för EU-projekt.

– Jag är mycket nöjd med vd-valet. Katarina har lång erfarenhet av att arbeta inom EU. Hon får en nyckelroll i CBIs och SP-koncernens strävan att blir en starkare aktör när det gäller internationell forskning och innovation, säger Maria Khorsand, SPs koncernchef.

– Från styrelsens sida välkomnar vi Katarina i hennes nya roll som vd. Jag är övertygad om att hon med sin erfarenhet och kompetens kan utveckla CBI ytterligare, säger Fredrik Winberg, ordförande i CBIs styrelse.

Katarina tar över efter Johan Silfwerbrand som varit vd i 12 år. Johan går tillbaka till KTH på heltid och blir då prefekt för institutionen för byggvetenskap. Han fortsätter samtidigt att vara professor i brobyggnad.

För mer information, kontakta:
Maria Khorsand, koncernchef SP, tel 010-516 51 01, maria.khorsand@sp.se
Fredrik Winberg, tel 0708-25 68 04, fredrik.winberg@telia.com