Därför behövs 2030-sekretariatet

Sekretariatet är en sammanslutning av aktörer inom fordon, drivmedel och beteende, som vill driva på policyförändringar och handling för att nå det politiska målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030, som också är ett av Affärområde Energis strategiska utvecklingsområden.

- Det blir en ny roll för SP, som innebär att vi kan agera mer proaktivt för att påverka en snabbare utveckling och driva på nödvändiga innovationer för att nå målet. Vi har mycket att bidra med kunskapsmässigt men också mycket att lära i ett sånt här sammanhang, säger Markus Norström, Affärsområdeschef Energi.

Att Sverige ska ha en fossilbränsleoberoende fordonsflotta slog regeringen fast redan år 2008 och 2013 presenterades Fossilfritt på Väg, en utredning om hur arbetet ska gå till. Men genomförandetakten är för långsam för att målet ska nås. 2030-sekretariatet arbetar därför bland annat med att följa upp utredningens konkreta förslag i granskande form för att underlätta genomförande. På områden där utredningsförslagen är mer allmänt hållna diskuterar sekretariatets medlemmar vilka åtgärder som har störst effekt och tar fram underlag för beslut. Sekretariatets arbete är helt fristående från regeringen, riksdagen och dess partier men har redan välkomnats av såväl energiministern som av sju av riksdagspartierna.

- Inom SP-koncernen har vi en mycket stor kompetens inom produktion av olika biodrivmedel och fossilfri elproduktion och vi driver ett antal pilotanläggningar för test och demonstration av processer och produkter i förindustriell skala. Vi arbetar också med att analysera teknologiska innovationssystem för att identifiera drivkrafter och hinder för utveckling och kommersialisering. Om vi ska vara industrins innovationspartner har vi ett ansvar att bidra med vår kunskap för att hitta de långsiktigt bästa lösningarna för svensk industri och för samhället, säger Markus Norström.

2030-sekretariatet som plattform är viktig dels eftersom den samlar aktörer från många olika branscher som vill öka utvecklingstakten och dels eftersom den fungerar som direkt diskussionspartner till politiken. Utgångspunkten är att en fossiloberoende fordonsflotta inte bara är nödvändig för att begränsa klimatförändringarna (transportsektorn står för ca 32% av CO2-utsläppen i Sverige) utan också en otrolig möjlighet att utveckla svenskt näringsliv och bidra till arbetstillfällen, bättre hälsa och attraktiva städer.

Medlemskapet i 2030-sekretariatet finansieras gemensamt av samverkansprojektet Bioekonomi och kompetensplattformen SP Biofuels och Markus Norström kommer att representera SP i sekretariatets arbetsgrupp. Kontakta gärna Markus om du vill veta mer om SPs medverkan i 2030 sekretariatet!

Kontakt:

Markus Norström, Affärsområdeschef Energi