Den stora omställningen

"Från fossilberoende bilar och lastbilar till cyklar, nya drivmedel och uppkopplade fordon. Den stora omställningen har bara börjat. Vad kommer vi att åka med imorgon och hur ska städerna se ut för att göra det möjligt? Såväl invånare som fordon ställer nya krav i det uppkopplade samhället."

Så presenterades SP-dagen om Transport i början av mars

Region Skånes mål är att hela Skåne är fritt från fossila bränslen i uppvärmning, elproduktion och transporter år 2020. Nu är det bara fyra år kvar. Vad innebär det för människorna, städerna och landsbygden? Kommer de att klara det? Britt Carlsson-Green från regionen kom och berättade att det ser ganska bra ut. Region Skåne har också en Regional utvecklingsstrategi, som heter "Det öppna Skåne 2030".

Apropå fossilfritt finns det ett projekt som heter GREAT – Green Regions for Electrification and Alternative fuels for Transport, där man ska försöka skapa en grön korridor mellan Hamburg och Oslo.

eCall är ett intressant projekt. Fordonet ringer själv upp larmcentralen vid en olycka och ska kunna bidra med adekvat information, även om ingen människa är kapabel att föra samtalet med larmoperatören.

Anders Johnson på SP konstaterade att samhället behöver transporter.

Säkerheten kring uppkopplade fordon är synnerligen relevant och SPs Jan Jacobson nämnde konferensen System and software safety.

Closer är något man bör känna till i sammanhanget. Closer är en nationell och neutral arena för samverkan inom transporteffektivitet. Här samlas akademi, näringsliv och myndigheter till nya samarbeten och projekt för att utveckla och sprida kunskap om hur transporter kan göras mer effektiva.

Platooning blir en allt vanligare term rörande transporter och här ses en film från AstaZero där man ser hur fordonståg reagerar tillsammans på en vanlig landsväg.

Flera olika aktörer är delaktiga i det stora kompetenscentret SAFER som har sin bas på Chalmers. Bland styrelseledamöterna finns representanter från bland annat Volvo Cars, VTI, Autoliv, KTH, Chalmers, VINNOVA och AB Volvo. Via SAFER nämndes projektet Via Appia, som syftar till att studera tekniska, affärs- och forskningsmässiga förutsättningar för konceptet Via Appia att bidra till uthållig förbättrad trafiksäkerhet.

Apropå appar finns Jalp för cyklister, en app som automatlarmar vid en olycka. Den finns ännu bara till Android, men vill man ladda ner och testa kan man göra det här

Det gjordes slutligen är trendspaning bland publiken där man fick svara på frågor och spekulera om framtiden. Resultaten kan man se här.

Kontakt:

Kristoffer Lidén, pressinformatör SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut