Designcentrum för hållbarhet och livskvalitet

RISE etablerar ett europeiskt centrum för kompetens och excellens inom design, inkluderande innovation och samhällstransformation i Umeå.  Designcentrumet mobiliserar designers, arkitekter, kreatörer, företag, forskare och studenter från olika discipliner för att ta sig an samhällsutmaningar och bidra till en hållbar och inkluderande framtid och ett konkurrenskraftigt näringsliv.

Den strategiska satsningen på ett designcentrum presenterades av designledaren och forskaren Ambra Trotto under en internationell konferens inom ramen för New European Bauhaus. Konferensen inleddes av Kultur- och demokratiminister Amanda Lind.

- Initativet New European Bauhaus speglar hur vi i Sverige ser på arkitektur, form och design, som centrala verktyg för att bygga hållbara samhällen. Ingen kan neka till att utformningen av våra livsmiljöer påverkar våra liv. En hög kvalitet i utformningen  där estetiska, konstnärliga och kulturarvets värden tillvaratas - och där alla ges möjlighet att  påverka sina livsmiljöer - det är en fråga om rättvisa och om livskvalitet, sa Amanda Lind, Kultur- och demokratiminister.

Design,  kultur och kreativitet spelar en avgörande roll för medborgares välbefinnande och sammanhållning, det formar våra värderingar och är en av nycklarna för att säkerställa yttrandefrihet och en hållbar innovationskraft i den samhällsomställning som vi genomgår.

- Design, kultur och kreativitet behövs för att skapa vackra, inkluderande och hållbara platser där människor vill bo, verka och leva. Det är också ett av målen med det europeiska designcentret och det ekosystem av design, arkitektur, de kulturella och kreativa sektorn, städer, regioner och näringsliv som vi ser att vi tillsammans kan upprätta, säger Marlene Johansson, senior forskare på RISE och ansvarig för innovation och samarbeten på designcentrumet.

- Vi behöver platser som erbjuder upplevelser och välmående livsmiljöer gör att människor dras till, trivs i och längtar till en ort, en stad eller en region. Platser som ser kultur som ett tillväxtverktyg, där musiker, designers, arkitekter och spelutvecklare kan utveckla sin verksamhet, attraherar investeringar och därmed blir ställen där många vill bo, säger Anna Olofsson, marknadschef Umeå kommun

Den unika potentialen inom design och den kreativa sektorn ligger i dess förmåga att leda utvecklingen mot jämställda, attraktiva och välmående samhällen och livsrum i staden såväl som på landsbygden.

- Genom att vi har kopplat samman oss kan vi nu snabbt gå framåt och utveckla ekosystemen och samarbetena på regional, nationell och internationell nivå, säger Malin Johansson, chef för Samhällstransformation på RISE och operativ chef på designcentrumet.

För mer info:

Marlene Johansson, senior forskare RISE