Digital kunskapsbank för företag som vill utvecklas

Hur kan små och medelstora företag använda sig av digitalisering för att utveckla och effektivisera sin verksamhet och bli mer konkurrenskraftiga? Nu lanseras den internetbaserade kunskapsbanken Dags att digitalisera på nätet, där experter och företagare delar med sig av sina insikter och erfarenheter av digitalisering. Dags att Digitalisera är utvecklad av forskningsinstitutet RISE med finansiering från Tillväxtverket.

Tillväxtverket arbetar med flera olika insatser för att stötta små- och medelstora företag att digitalisera sin verksamhet. Utbildningen har tagits fram via Digitaliseringslyftet, ett av myndighetens fem uppdrag inom Smart industri, Sveriges nyindustrialiseringsstrategi.

- Digitaliseringslyftet är en viktig insats för att få med hela industrin i den digitala omställningen, där Dags att digitalisera blir ett konkret verktyg. Jag hoppas att den här tjänsten kan få stor spridning och vara en hjälp för digitalisering i företag, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

- Digitalisering är något de flesta pratar om, men där många menar olika saker. Den digitala utvecklingen handlar om mycket mer än teknik och är svår att lära sig i en kurs från A till Ö. Digitalisering är en utveckling där alla först behöver fördjupa sin förståelse och kunskap, och sen planera sin egen väg utifrån det, säger Katarina Pietrzak, lärandestrateg och projektledare på RISE.

Kunskapsbanken Dags att digitalisera är resultatet av ett forsknings- och innovationsprojekt och lanseras nu i en öppen betaversion. Användare av Dags att Digitalisera kommer därmed både få tillgång till värdeskapande kunskaps- och inspirationsmaterial och få bidra till att utveckla bankens innehåll och funktionalitet som en del av projektet som avslutas till årsskiftet. Syftet är att bidra med insikter och ökad förståelse kring hur omvärldens utveckling påverkar det egna företaget, så att varje enskild användare sen kan gå vidare och testa sig fram i sin utveckling

- Många små och medelstora industriföretag står inför stora utmaningar för att klara sin konkurrenskraft, där digitalisering kan innebära helt nya möjligheter till affärsutveckling. Vi vill hjälpa företagen att ta nästa steg och hitta möjligheterna som passar just dem, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.

Dags att digitalisera innehåller 12 ämnesområden, som tar upp allt från logistik och marknadsföring till AI och behovet av ett nytt ledarskap. Varje ämnesområde består av korta filmer och texter med experter och företagare. Dessutom finns quiz, och kurerade externa länkar för den som vill fördjupa sig vidare inom ämnena. Alla användare har också möjlighet att lista idéer och skapa en handlingsplan för sitt företag.

- Vi har utvecklat kunskapsbanken så att den ska passa en bred målgrupp av företagare, alla ska kunna hitta något som berör dem på den nivå och ur den aspekt som passar dem. Designen är framtagen för att stödja både bredd och möjlighet till fördjupning, säger Katarina Pietrzak på RISE

Allt innehåll är byggt för både mobil och dator, och helt fritt att använda och sprida. Besök dagsattdigitalisera.se för att ta del av materialet.

För mer information kontakta:

Katarina Pietrzak, innehållsansvarig RISE       ­katarina.pietrzak@ri.se

Björn Flintberg, teknisk projektledare RISE      bjorn.flintberg@ri.se

Gunilla Thorstensson, programansvarig Digitaliseringslyftet, ansvarigTillväxtverket

gunilla.Thorstensson@tillvaxtverket.se