• RISE/

Drönartestbädden i Västervik presenteras för riksdagsledamöter idag

RISE SICS East bjuder in in möte med riksdagsmän och politiker i kommunhuset i Västervik idag, fredagen den 5 maj kl 10-14. Pressen är välkommen till presentationen och vi kan svara på frågor efter kl 14. Anmäl gärna deltagande till ake.sivertun@ri.se eller pernilla@dronecentersweden.se eller 073-822 87 85.

Forskningsinstitutet RISE SICS East i Linköping driver en testbädd för obemannade flygande farkoster (kallas även UAVer, drönare eller RPAS) tillsammans med kommunen på flygplatsen strax utanför Västervik. Dessa obemannade farkoster med sensorer används till exempel för att upptäcka skador i växande gröda, hjälpa räddningstjänsten att få överblick vid stora bränder eller leta efter försvunna personer eller människor i sjönöd.

Det statliga Innovationsforskningsverket Vinnova finansierar en första fas i detta projekt under
4 år med fokus på att stödja jordbruksnäringen, skogsbruket, miljöövervakning och miljöteknik. Inom dessa områden har man beräknat att Sverige ska kunna förbättra försörjningsgraden, minska miljöbelastningen och minska kostnaderna för detta med många miljarder kr per år.

Tanken är att testbädden ska kunna användas för många andra ändamål såsom utprovning och test av nya typer av drönare såsom tillämpningar inom Räddningstjänst, Sjöräddning och havsövervakning mm. Regionen som testbädden etableras i ligger i Kalmar län och Småland men nära till omgivande teknik- och jord- samt skogbrukstekniska forskningskluster. Förutom akademisk forskning och många olika tänkbara användare finns det flera små och stora företag verksamma inom området som ser drönartillämpningar som en stor framtidsbransch.

Under informationsdagen i Västervik kommer testbädden att presenteras och information att ges både från lokalt politiskt håll och från de som arbetar med obemannade flygande farkoster och dess tillämpningar med anknytning till testbäddsprojektet. På mötet kommer även de utmaningar som finns inom området att presenteras och tankar om vad som krävs för att detta ska kunna bli den framtidsbransch som många pratar om.

Ni är alla varmt välkomna!

Frågor välkomna även efter detta möte. Kontakta gärna professor Åke Silvertun, ake.sivertun@ri.se,
tel 070 791 8922.

Program den 5 maj

10.00 Välkommen och info om Västervik (Mats Hugosson, v ordfKommunstyrelsen, Västervik)

10.10 Info om SICS East ansökan och projekt (Martin Rantzer , VD SICS East)

Info om testbädden (Urban Wahlberg, Drone Center Sweden)

10.30 Rolf Agazzi , T2 Data

10.45 Anton Holmström, Skogsstyrelsen

11.00 fika

11.20 Stefan Haggö, Missing People och MSB

11.35 Erik Eklund, Spacemetric

11.50 Per Nilsson, Nilsson Drones

12.05 Lunch

13.00 Avfärd till flygplatsen för demo

13.15 Demo

14.00 Slut

Vinnova stödjer etablerande av UAV-testbädd i Västervik

Vinnova har beviljat 8 miljoner kronor över fyra år till ett projekt att etablera en testbädd för obemannade luftfarkoster (UAV) inom miljöteknikområdet. Projektet ledas av SICS East (Swedish Institute of Computer Science), med medverkan av bland annat Wabema AB och Västerviks Kommun. Målet är etablera ett område där företag, myndigheter och andra organisationer på ett säkert sätt kan bedriva utveckling, tester, utbildning och demonstrationer av hur UAVer kan användas att effektivisera jordbruk och miljöarbete.

Obemannade luftfarkoster kan exempelvis övervaka jord- och skogsarealer och på så sätt minska behovet av insatser i form av näringsämnen och bekämpningskemikalier genom att tidig upptäcka skador och angrepp. Man kan också mäta näringsinnehåll och andra ämnen i marken, följa grödans utveckling samt göra mätningar för att beräkna bärighet vid markbearbetning, sådd och skörd.

Inom miljöområdet kan man övervaka mark och vatten för att upptäcka hotande påverkan på vattenförsörjningen, oljeutsläpp m.m. För många verksamheter är övervakning och detektion av utsläpp i form av förbränningsgaser med en ogynnsam sammansättning, eller utsläpp av värme viktiga förutsättningar för en miljömässigt sund drift.

Testområdet kommer att erbjuda i stort sett samtliga landskapstyper (utom fjäll) inklusive sötvattensområden och Östersjöns hav och kust med olika verksamheter. Detta kan även bli en unik möjlig testbädd för utveckling, certifiering och utbildning för UAVer och andra obemannade farkoster och system (UAS).

Västerviks kommun har lämnat in en ansökan om upprättande av ett permanent restriktionsområde för luftfart (R-område) kring Västerviks flygplats till Transportstyrelsen. Ansökan har stöd från kommuner, länsstyrelsen och flera myndigheter, dessutom forskare tillverkare, utvecklare och användare av UAVer och obemannade flygande system (UAS) .

Tidigare forskning har visat på stora miljömässiga vinster med precisionsodling understödd av informationsteknologi såsom UAVer för att tidigt upptäcka brister i odlingsmiljön såsom vatten eller näringsämnen men även begynnande angrepp av sjukdomar eller andra skadegörare. Genom tidig upptäckt då angreppet fortfarande är begränsat minskar man den miljömässiga belastningen av gödningsämnen, bekämpningskemikalier mm. Man kan även minska utsläpp från transporter. Skador i form av skogsbränder kan minimeras genom att man karterar skogen kontinuerligt och identifierar känsliga områden och begynnande bränder innan dessa tagit fart. Utvärdering av den stora branden i Västmanland samt höga vattenflöden i framförallt Värmland visar på att tydliga miljövinster skulle gjorts med stöd av obemannade system med adekvata sensorer och kommunikationssystem.

Bara i Linköping finns det sex företag som utvecklar och tillverkar obemannade luftfarkoster. Ett flertal institutioner vid universitetet är antingen användare eller utvecklare av UAV/UAS. Vidare pågår forskning och utveckling av sensorer för miljöövervakning vid såväl företag som LiTH och TEMA. Testbäddens läge med tillgång till alla terrängtyper utom fjällterräng kommer sannolikt att locka företag från hela Europa då luftrumssituationen i Europa inte tillåter liknande testområden. Antalet potentiella kunder inom Europa uppskattas till minst ett hundratal.

Projektmedlen från Vinnova kommer att användas för personal och stationsutrustning. Det handlar även om kostnader för flygledning och flygoperationell ledning med samordnad kontakt med Transportstyrelsen, Luftfartsverket och andra tillståndsgivande myndigheter.

Om Sverige utnyttjar detta tillfälle att få en testbädd för att studeras samtliga aspekter av UAV/UAS teknologin i samverkan mellan intressenter finns möjligheten att detta kan blir ett starkt profilområde för teknik och tjänster. Det behövs en arena där de olika intressenterna kan mötas och få förståelse för möjligheter och problem med teknologin. Detta kan åstadkommas i det av oss identifierade försöksområdet och ske i samverkan med myndigheter och användare såsom vi avser med Testbädd UAV.

Projektet leds av SICS East AB, en del av RISE (Research Institutes of Sweden). Andra projektintressenter är:

• UMS Skeldar
  • CybAero AB
  • Nilsson Drones
  • Sparv Embedded AB
  • DSG/North Star Tech
  • Wabema AB
  • Linköpings Universitet
  • Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI)
  • Mjärdevi Science Park
  • Bombardier
  • IBM