Elén är Årets spanare inom livsmedel

”Food for Progress Scandinavia vinner Livsmedelspriset för att de med ett lekfullt och samtidigt ambitiöst grepp har lanserat produkten Oumph! Med koll på samhällsutmaningarna har ett gränsöverskridande team närmat sig hållbarhetsfrågan med både respekt och framåtanda.

Oumph! är en bönbaserad råvara som tagits fram med tydligt fokus på textur och konsistens med ambitionen att frälsa även köttälskare.

Oumph! är ett bra exempel på en satsning som ligger väl inom rådande miljö- och hälsotrender och som med en kombination av ambitiös produktutveckling och imponerande kommunikation vill hjälpa den allt större skaran av nyfikna livsmedelskonsumenter som vill hitta vägar till en mer hållbar konsumtion.”

Så lyder den nominering till Livsmedelspriset 2015 som Elén Faxö på Livsmedelsacceleratorn vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut lämnat in. Vid Livsmedelsdagarna i Tylösand, vilka samlat drygt 350 deltagare från branschen, fick hon därför utmärkelsen Årets spanare 2015.

Livsmedelsacceleratorn har i egenskap av lots till resurser och kompetens inom livsmedelsbranschen från tidigt skede varit en stödjande part till Food for Progress utveckling.

– Jag är grymt stolt över det team som lyckats åstadkomma just det motiveringen säger. Istället för att titta på hur andra gör och vad statistiken visar som framgångskoncept, har vi vågat sätta vår tillit till det vi själva tror på. Det som ännu inte är bevisat. Vi har tillsammans lyckats inspirera till fantastiska samarbeten med extremt begåvade människor inom olika områden. Och skapa den co-creation med våra kunder som gör att vi verkligen driver det gröna proteinskiftet tillsammans, säger Anders Wallerman, medgrundare av Food for Progress.

Fakta om Livsmedelspriset

LivsmedelsFöreningen delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

Bland tidigare vinnare finns Svenskt Kött, Findus, Lantmännen, Eskil Erlandsson, Mackmyra Svensk Whiskey m.fl.

LivsmedelsFöreningen utser Årets spanare bland dem som nominerat kandidaterna till Livsmedelspriset.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Elén Faxö, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, 070-539 6400

Charlotte Eklund-Jonsson, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, 070-358 0659