Ett nytt sätt att dela med sig av sin reseberättelse i vildmarken

Hur kan man få fler yngre personer besöka vildmarken och fjällvärlden? Det frågar sig turistorganisationerna i Sverige, Norge, Finland och Island och testar i projektet YOUSAT ett nytt sätt att angripa problemet: En ny mobiltjänst som lockar resenärer att dela med sig av sina upplevelser till vänner och bekanta under resan i sociala nätverk som Facebook och Twitter, samtidigt som de kan lämna efter sig ett spår av lokala rekommendationer som andra senare kan hitta på sin resa.

YOUSAT-projektet kommer att skapa nya mobillösningar för att stödja ett mer interaktivt utforskande i samband med natur- och vildmarksturism. Det gäller speciellt tjänster anpassade för den yngre generationen turister. Fyra nordiska turistorganisationer samarbetar i projektet ihop med SICS, ett forskningsinstitut, Idevio AB, ett företag med patenterad kartteknik samt universitet i Tammerfors. Tillsammans ska de skapa en ny tjänst som inte bara kommer göra det lättare att dela med sig av sin reseupplevelse utan också erbjuder möjligheten att lämna och få del av rekommendationer på plats.

Idag kan man dela med sig av sina foton på Internet och hålla vänner och bekanta uppdaterade med vad som händer på semesterresan genom att använda något av alla de sociala nätverk som finns. På andra webplatser kan man hitta resetips och förslag på vandringar. Inom YOUSAT-projektet ska en ny tjänst skapas som kombinerar det bästa från dessa existerande tjänster. Erfarenheter från tidigare besökare får man upp i mobilen, beroende på var man befinner sig just för ögonblicket, samtidigt som man håller vänner uppdaterade och lämnar nya tips.

Förhoppningen är att denna tjänst kan locka fler unga till att upptäcka fjällen. Med hjälp av tjänstens koppling till GPS kan de verkligen hitta till just de platser deras vänner rekommenderar, vilket annars inte är så lätt i vildmarken.

Projektet har nyligen startat och för tillfället utförs användarstudier. Projektet är ett samarbete mellan SICS, Swedish Institute of Computer Science AB, Idevio AB, Tampere University, Svenska Turistföreningen, Trondhjems Turistforening, Suomen Latu, och Þróunarfélagi Austurlands. Nordisk InnovationsCenter i Oslo finansierar hälften av projektet inom sitt program "Innovation in the Nordic Tourism Sector - New Products and Services".

Läs mer om projektet, se var studier görs och följ projektets resa på dess webplats, via Facebook eller på Twitter.

www.sics.se/projects/yousat