Europas viktigaste plattform för AI prisad

Svenska Hopsworks vann nyligen Data Science Innovation of the Year vid DatSci & AI Awards 2019 i Dublin.
- Utmärkelsen är en bekräftelse på att RISE är den ledande tekniska partnern i Europa för att bygga nästa generations plattformar för AI, säger Sandor Albrecht, vice VD på RISE

För fjärde året i rad har DatSci & AI Awards avgjorts, här prisas de bästa och mest framgångsrika europeiska aktörerna inom datavetenskap och artificiell intelligens. Den svenska AI-plattformen Hopsworks mottog utmärkelsen Data Science Innovation of the Year. Hopsworks har utvecklats av Logical Clocks, RISE och KTH.

- Hopsworks är Europas viktigaste plattform för AI och digitala ekosystem och spelar en avgörande roll för att hjälpa industrin i Europa att snabbt få nytta av AI för global konkurrenskraft. Utmärkelsen är en bekräftelse på att RISE är den ledande tekniska partner i Europa för att bygga nästa generations plattformar för AI, säger Sandor Albrecht, vice VD på RISE.

Hopsworks är en öppen källkodsplattform för att utveckla och driva storskaliga AI-applikationer och har över 1000 registrerade användare med en blandning av forskare och företag.

- Hopsworks är ett bra sätt för användare att komma igång med AI och Big Data utan att behöva installera den nödvändiga infrastrukturen. I många av våra befintliga forsknings- och industriprojekt har vi redan hjälpt företag att påskynda sin väg till AI och hjälpa till att driva innovation i Sverige, säger Ahmad Al-Shishtawy, seniorforskare på RISE och medutvecklare av Hopsworks.

För mer information kontakta:

Ahmad Al-Shishtawy, RISE

ahmad.al-shishtawy@ri.se