• RISE/

European Location-Based Entertainment Summit (eLBeS) i Malmö den 18 maj, 2009.

Vilka är möjligheterna med spel och underhållning som påverkas av var du befinner dig? Den frågan och många andra kommer konferensen European Location-Based Entertainment Summit (eLBeS) att försöka svara på. Syftet med konferensen är att sätta fokus på denna industri och få den att växa.

Mobilspel som påverkas av var användaren befinner sig är något som det har talats och skrivits om under många år och intresset för denna typ av spel är mycket stort. Ändå har få spel kommit ut på marknaden och ännu färre har lyckats väl ekonomiskt. De flesta spel som kommit ut hittills har varit del av marknadsföringen för någon annan produkt. Detta vill vi förändra.

Den första European Location-Based Entertainment Summit (eLBeS) gick av stapeln i fjol och årets möte kommer att ske den 18 maj på Malmö Mässan, St Varvsgatan 15 i Malmö. Nytt för i år är tre "workshops" - utmärkta tillfällen att fördjupa sig och mer aktivt samarbeta och diskutera vissa speciella ämnen. Årets tre "workshops" kommer fokusera på icke-visuella gränssnitt, krav på webtjänster samt positionering med det nya Galileosystemet.

Genom att skapa en återkommande mötesplats för både industri och forskare vill vi skapa en dialog och diskussion kring vad som behöver ändras för att platsstyrda spel och underhållningstjänster ska ta fart. Målet är att kunna svara på frågor som: Hur kan vi göra platsstyrd underhållning framgångsrik? Hur ser och förstår olika personer dessa typer av spel? Kommer platsstyrda tjänster (LBS) och spel få en nytändning i och med den ökade penetrationen av mobiltelefoner med inbyggd GPS? Hur kan spelindustrin dra nytta av och utveckla nya spel för dessa nya typer av mobiltelefoner? Hur kan den bredare IT industrin dra nytta av banbrytande resultat från spelutvecklare och forskare? Kommer slutkonsumenten uppskatta dessa produkter eller handlar det enbart om platsstyrd marknadsföring och spårning?

SICS, Nordic Game Resources AB samt Netport.Karlshamn AB organiserar årets upplaga av eLBeS . Mer information och anmälan finns på www.elbes.eu.

Välkommen!

---------------

Swedish Institute of Computer Science (SICS), är ett icke vinstdrivande forskningsbolag med omkring 100 forskare. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm och mindre kontor finns i Uppsala, Göteborg, och Västerås.

SICS uppdrag är att bidra till industrins konkurrenskraft genom att utföra avancerad forskning inom strategiska områden inom datavetenskapen samt att aktivt föra ut nya idéer och forskningsresultat till industrin och samhället. SICS samarbetar med både stora och små företag, inom Sverige och internationellt.

SICS forskningsverksamhet skapar mervärden för industri och samhälle på många olika sätt, bl a genom forskningssamarbete, vetenskapliga publikationer, personalutbyte, standardiseringsarbete, open source-programvara och spin-off-företag.

Nordic Game Resources AB är att marknadsförings- och kommunikationsbolag med syfta att stödja de nordiska spelutvecklarna. Ett viktigt mål är att skapa möjligheter för nära samarbeten mellan internationella, nationella och regionala representanter från spelindustrin, bl a organisationer som European Game Developer Federation (EGDF) men även att föra den nordiska spelindustrin närmare de globala aktörerna. Detta sker bl a genom sociala aktiviteter och andra typer av aktiviteter i samband med större mässor. Störst är den årliga industrimässan för den nordiska spelindustrin, Nordic Game, som hålls i Malmö varje år. Nordic Game Resources AB för även ett register över olika aktörer relaterade till den nordiska spelindustrin.

NetPort.Karlshamn AB är en triple helix-organisation, som genom samverkan mellan näringsliv, högskola och offentlig verksamhet, bidrar till en hållbar ekonomisk tillväxt och samhällelig utveckling. NetPort främjar utveckling av kompetens, affärsmöjligheter, utbildning, kunskapsspridning, forskning och andra innovationsfrämjande åtgärder.

Lars Andersen, Nordic Game Resource AB
E-post: lars@ansela.com

www.elbes.eu

---------------

Foto: Tomas Södergren

Bildtext: Spelarna i Interferencespelet, som arrangerades i Kista (www.interference.tii.se), har hittat rätt plats och aktiverar en magisk portal genom att spela en melodi för dockan. Dockan innehåller både GPS, mobiltelefon och teknik för att känna igen noter som spelas på flöjten.