Europeiska kemiindustrikluster träffas på Västkusten

9 - 11 september möts deltagare från ett 30-tal företag, universitet, forskningsinstitut och offentliga aktörer i Göteborg och Stenungsund. Mötet sker inom ramen för ett EU-projekt som heter R4R (Chemical Regions for Resource efficiency). Sammanlagt är det deltagare från åtta länder i Europa. På programmet står bland annat workshops, gruppdiskussioner och studiebesök hos kemiföretag i Stenungsund.
– Syftet med projektet är att den europeiska kemiindustrin, men även processindustrin i allmänhet, ska bli mer resurs- och energieffektiv. Ute i Europa är man mycket nyfikna på våra svenska lösningar och nu får vi en bra möjlighet att berätta mer om dem, säger Anna Sager, projektledare på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som koordinerar projektet.
Under mötet ska medlemmarna i R4R arbeta fram en åtgärdsplan för att göra den europeiska kemiindustrin mer resurseffektiv. Den ska innehålla konkreta projekt där störst miljönytta uppnås med minsta insats. Målet är att till 2030 halvera koldioxidutsläppen, öka andelen förnybara bioråvaror med en faktor tio, minska energiförbrukningen till primärproduktionen med 30 procent samt att minska råvaruåtgången med 20 procent per producerad enhet.
EU-kommissionen satsar cirka 20 Mkr på projektet R4R. Från Västra Götalandsregionen deltar SP, Ineos, Borealis, Business Region Göteborg och Chalmers.
För mer information, kontakta anna.sager@sp.se, tel 070-353 58 37