Experter inom bioraffinaderi samlades i Stockholm

Den femte upplagan av Nordic Wood Biorefinery Conference presenterade aktuell forskning och utveckling inom separations- och konverteringsprocesser samt nya biobaserade produkter från det vedbaserade bioraffinaderiet: energi, kemikalier och material. Denna utveckling kommer att flytta fokus från ton till diversifierade kundlösningar.

The Nordic Wood Biorefinery Conference (NWBC) är ett ledande event där forskning och näringsliv möts för att diskutera senaste utveckling inom vedbaserat bioraffinaderi. Den 25-27 mars hölls den femte upplagan i Stockholm med 240 delegater från 26 länder. Alltsedan den första konferensen hölls 2008, har utvecklingen inom vedbaserad bioraffinering blomstrat och många företag runt om i världen styr nu om mot dessa nya möjligheter.

– Stora Enso genomgår en intressant och utmanande förvandling. Med större fokus på marknadens behov i stället för på ton, är ambitionen att skapa ett högre värde och bättre lösning för kunden på de nya marknader som vi ger oss in på, säger Mikael Hannus, Vice President Biorefinery Stora Enso, i sitt öppningstal på Stockholm Waterfront Congress Centre.

Mikael Hannus påpekade också att industrin har ett ansvar att bidra med input om marknadsbehov till forskning och innovation. Vetenskaplig input måste universitet och institut stå för. Detta fruktbärande samarbete mellan marknad och forskning är också viktig för NWBC. Konferensen samlade såväl experter från kemi-, energi-, massa- och pappersindustri som erkända representanter för den globala forskarvärlden. Seminarieprogrammet omfattade ca 40 muntliga presentationer och ännu fler posterpresentationer.

Ett nytt sidoevenemang till NWBC var en tredagars professionell utvecklingskurs kallad Designing the Forest Biorefinery som hölls på Innventia. Cirka 30 experter från hela Europa, Nordamerika och övriga världen delade sina erfarenheter, bland annat ett stort antal industriella fallstudier.

Den 24 mars arrangerade Innventia ett besök på LignoBoost demonstrationsfabrik i Bäckhammar. Denna anläggning spelade en nyckelroll för LignoBoost innovation. Samma kväll deltog 90 delegater i en mottagning på Innventia inklusive besök i laboratorier med utrustning för separation av lignin respektive hemicellulosa, i kolfiberlaboratoriet samt i pilotanläggningen för produktion av nanocellulosa.

– Under de senaste åren har goda resultat från forskning om lignin lett till kommersialisering. I dag kan vi också se ett stort intresse för nya cellulosaprodukter baserade på specialcellulosa eller nanocellulosa, säger Birgit Backlund, samordnare för NWBC 2014.

För mer information, kontakta Birgit Backlund, tel 0768-767 226, birgit.backlund@innventia.com.

Nästa Nordic Wood Biorefinery Conference kommer att hållas i Helsingfors 20-22 oktober 2015.