Förändringar i ledningen inom SP-koncernen

Efter åtta år som VD och koncernchef på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har Maria Khorsand bestämt sig för att gå vidare i karriären. Hon har utsetts till ny VD för SOS Alarm. Som efterträdare utses John Rune Nielsen som blir tf VD fr o m årsskiftet. Sedvanliga MBL-förhandlingar kommer att genomföras. John Rune har varit verksam vid SP sedan 1996, och som vice VD och affärsutvecklingsdirektör sedan 2011.

– Maria Khorsand har på ett mycket förtjänstfullt sätt lett SP-koncernen sedan 2007, och byggt upp en forsknings- och innovationsverksamhet med synnerligen god tillväxt och teknisk djup och bredd. Jag önskar henne allt gott när hon nu väljer att gå vidare till ny verksamhet, säger Pia Sandvik, styrelsens ordförande.
– För RISE-gruppens framtida utveckling, där SP-koncernen är den största verksamheten och en viktig arbetsgivare, inte minst i Västsverige, är det viktigt att kunna arbeta vidare med hållbar tillväxt, konkurrenskraft och trygghet i behåll. Därför är det med förvissning om en angelägen kontinuitet som vi föreslår John Rune Nielsen som tillförordnad VD, och samtidigt inleder en process för att hitta en långsiktig lösning för SP:s framtida ledning, säger Pia Sandvik vidare.

Kontaktperson: Pia Sandvik, styrelseordförande i SP-koncernen, tel: 070-626 12 93

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är en internationellt ledande institutskoncern med ca 1 500 medarbetare, och ingår i RISE-gruppen. Vi skapar värde i samverkan och erbjuder kvalitet i hela innovationskedjan, vilket har stor betydelse för näringslivets konkurrenskraft och hållbara utveckling. SP är en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Universums senaste undersökning. Läs mer på www.sp.se