Forskningsinstitut och husföretag bygger supersnåla villor

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och trähustillverkaren Derome ska tillsammans utveckla, planera för och bygga två mycket energisnåla villor, en i Borås och en i Varberg. Jämfört med dagens standard kommer energianvändningen i villorna att minskas med drygt 60 procent.
Bygget sker inom ramen för det EU-finansierade projektet NEED4B. Det går ut på att stimulera byggnationen av energiekonomiska byggnader – bostäder, kontor och offentliga byggnader. I fem europeiska länder ska totalt 27 000 m2 byggas mellan 2012 och 2018. Byggnaderna följs sedan upp under två års tid för att se att de klarar målen. Lärdomarna från projektet ska spridas och förhoppningsvis bidra till att göra all nyproduktion av byggnader energieffektivare.
– Vad vi vet är det första gången ett forskningsinstitut och ett husföretag samverkar redan från planeringsstadiet. Det innebär att vi får väldigt fina möjligheter att dela kunskaper och utvärdera tekniska lösningar under resans gång, säger Lisa Ossman, projektledare på SP.
Villorna ska byggas med den senaste tekniken när det gäller energismarta lösningar och nya byggmaterial. Till viss del kommer husen också att producera egen energi med solfångare och solceller. Sammantaget beräknas energianvändningen kunna minskas med drygt 60 procent jämfört med dagens småhus.
– Vad villorna kommer att kosta är för tidigt att svara på. Men vi räknar med att helhetsekonomin för köparen ska bli i nivå med en likvärdig, nyproducerad villa, säger Christian Kylin, utvecklingsansvarig på Derome.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För mer information, kontakta Lisa Ossman, SP, lisa.ossman@sp.se, tel 070-658 58 73 eller Christian Kylin, Derome, christian.kylin@derome.se, tel 0340-58 25 84