• RISE/

Forskningsresultat från Interactive Institute marknadsintroduceras i Storbritannien

Aware Clock, klockan som gör det möjligt att uppleva energi på ett helt nytt sätt, är högaktuell under hösten. Internationell marknadsintroduktion och innovationsutställning i Silicon Valley finns på agendan. Pike Solution AB heter bolaget som jobbar med att kommersialisera Aware Clock och produktleveranser har precis påbörjats till en internationell kund. Klockan kommer att först nå konsumenter i Storbritannien och flera andra marknader kommer att följa under 2012.

Aware Clock är dessutom en av innovationerna som visas upp på Svenska Institutets nya världsturnerande utställning ”Innovative Sweden”. Utställningen, som produceras av White Arkitekter, påbörjar sin internationella turné i höst med premiärvisning i Silicon Valley, Stanford Alumni Center and Facilities den 2-11 november 2011.

– Vi ser vår första marknadsintroduktion i Storbritannien som ett kvitto på att Aware Clock är en produkt med stor framtidspotential. Vår första affär är också en bekräftelse på att även ett litet företag som Pike Solution kan verka på en internationell arena, menar Niclas Luthman, VD på Pike Solution. – Vi ser också med stor tillförsikt fram emot att delta med Aware Clock vid innovationsutställningen och fortsätta vår vision som är att förändra människors vardag!

– Det ska bli spännande att se hur mottagandet blir i Storbritannien och hur snabbt ytterligare marknader kommer att tillkomma, säger Christina von Dorrien, VD på Interactive Institute. – Vi är väldigt glada för att våra forskningsresultat inom energi och design börjar bli tillgängliga för konsumenter.

Aware Clock är ett forskningsresultat från Interactive Institute som har skapat stort intresse världen över och visats på utställningar i bland annat Shanghai, Washington DC, Peking, New York och London.

För mer information, kontakta:

Christina von Dorrien, VD, Interactive Institute
Telefon: 08-633 17 01, e-mail: cvd@tii.se