Första öppna datacentret för forskning och innovation invigs

Den 8 april kommer forskningsminister Helene Hellmark Knutsson till Luleå för att inviga SICS ICE, världens första öppna datacenter för experimentell forskning och innovation. Det är SICS North Swedish ICT som tagit initiativet, tillsammans med Luleå tekniska universitet, att bygga en test- och demoanläggning för att öka och förstärka kompetensen och innovationskraften i Sverige inom big data och molnområdet.

Framtidens dataexplosion behöver nya lösningar nu. Med ett datacenter öppet för experimentell forskning för alla intresserade parter kommer datacenterforskningen att ta fart och kompetensuppbyggnaden i Sverige får en stark motor. För att bli ledande i digitaliseringen behövs satsningar på dataanalys, ett teknikområde där SICS Swedish ICT har spetskompetens och som kan ge Sverige försprång. Här öppnas möjligheter till en ny basindustri där information som kan utvinnas ur stora datamängder är råvaran.

Företagsintresset är stort, datacentret har redan över femtio partners i bolag som Ericsson, Facebook, ABB, Vattenfall och EON.

Då digitalisering medför stor energianvändning, är energi-, och byggnadstekniskt relaterad forskning högintressant, och kommer därför även ha en central betydelse för SICS North verksamhet.

Välkommen på invigningen den 8 april! Samtidigt med datacentret invigs SICS North Swedish ICT, ett nytt dotterbolag till SICS Swedish ICT som bildats kring datacentersatsningen. Forskningsminister Helene Hellmark Knutsson inviger, därefter visas några exempel på forskning som redan pågår i datacentret och planerna för den nya datacenterindustrin och vad den kan betyda för regionen och Sverige presenteras.

Tid: Fredagen den 8 april, 2016, kl 12:00-15:00
Plats: SICS North Swedish ICT, Björkskataleden 112 (fd Traktorv.1), Luleå

PROGRAM

12:00 En lätt lunch serveras, guidad visning i anläggningen