Hur står sig papper i konkurrens med andra medier?

Reklambudskap möter oss varje dag i många olika former, i hemmet, vid datorn och i butiken. Men hur tar konsumenter till sig budskapen via dessa olika kanaler? Ett intressant projekt som syftar till att undersöka människors attityder och relationer till pappersmedier i förhållande till elektroniska medier, pågår just nu vid Innventia (tidigare STFI-Packforsk) i samarbete med ett brett nätverk av partners från olika delar av industrin. Siv Lindberg på Innventia är projektledare:

- Pappersindustrin representeras av fler stora företag, men även aktiva varumärkesägare som IKEA och ICA deltar i projektet, samt representanter för mobil teknologi och medieforskning, som Kista Mobile and Multimedia Showcase, Handelshögskolan och Mitthögskolan. Med hjälp av ett nätverk som detta kan vi få ett verkligt brett perspektiv på de här frågorna.

Som en del av projektet ska undersökningar göras i butik för att se hur konsumenter ställer sig till reklam. Med hjälp av utrustning för att mäta ögonrörelser när konsumenter rör sig i butiken och intervjuer ska forskarna mäta hur konsumenter förändrar sitt beteende beroende av direktreklam de fått hem och den digitala och pappersbaserade reklam de möter i butik.

I den delaktivitet av projektet som startade i april kommer konsumenters beteende att analyseras genom testpaneler i laboratoriemiljö.
- Vi kommer bl.a. att använda oss av ögonrörelseregistrering under läsande av annonser för att undersöka hur det visuella processandet sker i olika medier, inklusive visuella strategier för att eventuellt undvika reklamen. Vi hoppas kunna göra jämförelser av reklamens effekt, och även se hur budskapets utformning, tryck- och papperskvalitet påverkar upplevelsen av mediet. Basen för laboratoriestudierna är Innventias Human-Product-Interaction laboratorium i Stockholm samt hos Mittuniversitetet och SCA.

Forskningsprojektet, som kallas Paper Sense och som finansieras till stora delar av VINNOVA genom branschforskningsprogrammet, ska visa företag hur de kan förändra sin strategi för tryckta medier i relation till digitala medier och vilka fördelar och nackdelar pappersmedierna har vad gäller marknadskommunikation. Det undersöker också förutsättningarna för utveckling av innovativa pappersprodukter som möter konsumenternas behov och hur synergieffekter mellan olika medier kan användas för att stärka pappersmediet.
- Forskningen ska visa oss hur papper bör utvecklas för att vara ett intressant alternativ i framtiden, säger Bengt Larsson på IKEA Communications.

För mer information:
Siv Lindberg, Innventia AB
siv.lindberg@innventia.com

Christian Persson, Innventia AB
christian.persson@innventia.com

Om Paper Sense
Partners i projektet Paper Sense: Innventia, Handelshögskolan i Stockholm, Holmen Paper, ICA, Nordiska Detaljhandelshögskolan, Institute of International Business (IIB), Kista Science City (Kista Mobile and Multimedia Showcase), IKEA, Mittuniversitetet, M-Real, Norske Skogsindustrier, ASA, SCA, Stora Enso. Projekttid: 2008-2010

INNVENTIA AB är ett FoU-företag med världsledande ställning inom områden som massa, papper, grafiska produkter, förpackningar och bioraffinaderiverksamhet. Vi genererar och förädlar forskningsresultat till innovativa produkter och processer. Med vetenskapligt baserad kunskap som utgångspunkt bidrar vi som innovationspartner till våra kunders värdeskapande. Koncernen har en omsättning på 330 MSEK och har 270 anställda. Vi är lokaliserade i Stockholm, Trondheim och London.

I april 2009 bytte vi namn från STFI-Packforsk AB till Innventia AB.

Om Branschforskningsprogrammet
Det övergripande målet för VINNOVAs branschforskningsprogram för skogs- och träindustrin är att bidra till hållbar tillväxt, stärka den svenska skogs- och träindustrins internationella position och konkurrens¬¬kraft samt bidra till ett framgångsrikt svenskt engagemang inom det europeiska forskningssamarbetet. Programmet fokuserar på delar inom den Nationella strategiska forskningsagendan (NRA), i första hand trä och träförädling samt massa-papper.