Interactive Institute Swedish ICT etablerar nytt kontor i Karlstad.

Nu etablerar Interactive Institute ett nytt kontor i Karlstad.
Etableringen sker i nära samarbete med Karlstads universitet och finansieras av Interactive Institute, Karlstads universitet, Karlstad Kommun och Region Värmland.

Fördelarna med etableringen är många
I Karlstad kommer vi, tillsammans med näringsliv, universitet och andra partners, att skapa innovationer som ska ligga till grund för nya tjänster och produkter och därmed nya företag och arbetstillfällen i Värmland.
Vi har ett tydligt uppdrag att från början i varje projekt leta efter affärsmöjligheter och möjligheter till att skapa nya företag. Gruppen kommer också delta i nationella och internationella forsknings- och utvecklingsprojekt, ofta med medverkan från europeiska universitet och företag.
Vi kommer även åta oss utvecklingsuppdrag från företag och organisationer.

Ett tätt samarbete mellan Interactive Institute och Karlstads universitet ska dessutom underlätta och förstärka utbytet av kunskap mellan akademi och näringsliv. Universitetets forskning blir mer lättillgänglig för samhället och kompletteras på ett sätt som gör den mer konkurrenskraftig både nationellt och internationellt. Samarbetet kommer även innebära ökade förutsättningar för etableringen av forskningsprojekt i Värmland.

Fokus på lärande och underhållning
Interactive Institutes nya grupp i Karlstad utforskar och tar fram nya koncept inom lärande och underhållning. Vi vill vara med och inspirera och leda den utveckling som sker kring nya digitala tjänster i sammanhang där många människor samlas kring gemensamma upplevelser som idrott, evenemang och underhållning. Vi vill vara en del av utvecklingen av framtidens lärande där unga och äldre kommer att utforska ämnen och företeelser på platser utanför skolsalarna. Platser som tillför kraft, engagemang och fördjupad insikt. Till att börja med består den nya gruppen av tre personer men planen är att under tre år växa till ett tiotal personer.

Projekt just nu

I Karlstad arbetar vi från start i flera spännande projekt:

1. Tillsammans med Centrum för tjänsteforskning planerar vi ett utvecklingsprojekt inom detaljhandel med mål att hitta nya sätt att kommunicera med kunder i och kring butiker.

2. I samarbete med Karlstads universitet utvecklar vi nya former för flexibelt lärande där dialogen mellan lärare och studenter står i fokus.

3. Vi tittar på utvecklingen av mobila verktyg som kan stärka upplevelsen av att röra sig i en natur- eller kulturmiljö.

4. Vi utforskar möjligheter att på nya sätt dela och bearbeta information i ett sittande klassiskt möte.

Medarbetare

Mats Liljedahl
Mats har arbetat 13 år som forskare på Interactive Institute, och innan det som pedagog och musiklärare.

David Lindeby
David är designer och har startat och drivit flera företag. David är initiativtagare till innovationsplattformen Designstudio Värmland.

Jakob Rubenson
Jakob är mötesproducent sedan 14 år i eget företag, och innan det TV-producent och programledare.

Bilder med exempel på innovationer från Interactive Institute:

Urban Explorer

Virtual Autopsy Table