• RISE/

Interactive Institutes utställning Touching the Invisible visas på La Société des arts Technologiques (SAT) i Montreal.

Touching the Invisible visas under oktober och november på det kanadensiska centret för digital kultur SAT. Gästspelet är en inledning på ett långsiktigt och ömsesidigt utbyte mellan Interactive Institute och kanadensiska konstnärer och organisationer.

Touching the Invisible består av sex olika installationer som speglar många års utvecklingsarbete där grupper av konstnärer, arkitekter, designers och ingenjörer har tillsammans studerat de osynliga informationsflöden som finns runtomkring oss i samhället. Under processer där gruppen diskuterat, experimenterat och byggt prototyper har de olika delarna av utställningen tagit form. Installationerna inbjuder till att genom interaktion och via våra fem sinnen ta del av olika tolkningar och aspekter på temat och de utmanar våra föreställningar om rörelse och statiska tillstånd, tänkandet och orubbliga fakta och tid och rum. Utställningen är producerad i samarbete med Svenska Institutet (SI).

Kanada har länge varit ett föregångsland och bl.a. tack vare en framsynt kulturpolitik och ett förhållandevis generöst stödsystem för experiment och fristående organisationer har en rad framgångsrika scener inom teater, film och konst skapats där teknik, kultur och upplevelseindustri blandats.

Interactive Institute hoppas kunna bygga upp relationer som gör det möjligt för svenskt och kanadensiskt kulturliv att utbyta utställningar och andra produktioner och kunna bygga upp ett system för utbyten av artists- in-residence. Samtidigt som vi vill ge svenska konstnärer möjligheten att få kontakter med den kanadensiska scenen vill vi skapa möjligheter för viktiga impulser från konstens absoluta spets till Sverige. Vi vill vidare göra det möjligt att studera den framgångsrika kanadensiska kulturpolitiken som lyckats blanda etniska grupper, teknisk och kulturell kompetens till ett mycket dynamiskt kulturellt klimat.

Touching the Invisible producerades ursprungligen av Interactive Institutes SMART studio som i år blivit den nybildade avdelningen Art & Technology. Inom Art & Technology bedriver konstnärer och ingenjörer en forskning som kombinerar konst, vetenskap och teknik. Tekniken blir här den samtida konstens katalysator och förmedlare. Art & Technology söker inte projekten som visar på en funktion eller en användning utan projekten landar lika gärna i det absurda och det finns en inbyggd diskussion om och ett ifrågasättande av tekniken och det teknologiska samhället.

Interactive Institute är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som skapar resultat genom att kombinera konst, design och teknologi.

Kontakt: Magnus Jonsson magnus.jonsson@tii.se, 0703-227578 Web: http://www.tii.se/at Bilder: http://www.tii.se/touchingtheinvisible/press.html

Interactive Institute Linnégatan 89B 10450 Stockholm http://www.tii.se