Internationellt seminarium om värmepumpar på KTH 23 maj

Den 23 maj är Sverige värd för ett seminarium som ger en unik möjlighet att ta del av den världsomspännande utvecklingen inom kyl- och värmepumpsområdet på hemmaplan.

I år hålls styrelsemötet för värmepumpsprogrammet (Heat Pump Programme) inom International Energy Agency i Sverige på KTH den 24-25 maj. I samband med detta hålls den 23 maj ett seminarium med många framstående talare som ger en spännande inblick i kyl- och värmepumpsområdet inom t ex forskning, nya applikationer och policyfrågor i hela världen.

Seminariet kommer bl a att ge en inblick i marknaden och policyfrågor i olika delar av världen. Antonio Bouza från USA:s Energidepartement kommer att prata om situationen i USA, och representanter från Japan, Kanada och Europa kommer presentera deras respektive marknader. På eftermiddagen kommer sessioner hållas om nya applikationer och forskning där forskare från Sverige, Tyskland och Österrike presenterar resultat om bl a värmepumpar i smarta städer, nya köldmedier och nya rekommendationer för jämförelser mellan värmepumpssystem.

Seminariet arrangeras av IEA Heat Pump Centre, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Energimyndigheten, Svenska Värmepumpsföreningen och KTH. För ytterligare information eller anmälan kontakta Anette Ingemarson, anette.ingemarson@sp.se, 010-516 55 12.

IEA Heat Pump Programme och IEA Heat Pump Centre
IEA Heat Pump Programme är en icke vinstdrivande organisation där deltagare i olika länder samarbetar i projekt om värmepumpar och värmepumpstekniker, som till exempel luftkonditionering, kylanläggningar och köldmedium. IEA Heat Pump Programme är verksamt under International Energy Agency (IEA) och bildades 1978. Nuvarande medlemsländer är Finland, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Nederländerna, Norge, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Tyskland, USA och Österrike.

Under ledning av en styrelse som representerar medlemsländerna, arbetar programmet efter en strategi som syftar till att öka användandet av värmepumpar i alla sammanhang där de kan minska energianvändandet till förmån för miljön. IEA Heat Pump Centre är programmets centrala informationscentrum. Centret kopplar samman människor och organisationer över hela världen för att främja utvecklingen av värmepumpande teknik.

Läs mer: www.heatpumpcentre.org