IRECO blir RISE Research Institutes of Sweden

De svenska industriforskningsinstituten samlas under ett nytt paraply-varumärke - RISE Research Institutes of Sweden. Namnvalet speglar regeringens ambition att kraftigt förstärka den svenska behovsmotiverade forskningen som utförs vid institut och ge den förutsättningar att agera samlat och konkurrenskraftigt på ett nytt sätt.

- "Huvudsyftet med RISE är att väsentligen öka Sveriges synlighet på en internationell, mycket konkurrensutsatt FoU-marknad", kommenterar VD Peter Holmstedt, det nya varumärket.

Institutsstrukturen är brokig och många svenska institut är små vid en internationell jämförelse. Ett internationellt inriktat, nationellt paraply-varumärke som RISE ger alla svenska institut möjlighet att ingå i ett större sammanhang med enhetlig visuell identitet.

I enlighet med Forsknings- och Innovationspropositionen 2008 ges statens holdingbolag för delägande i forskningsinstituten, IRECO, i samband med namnbytet till RISE Holding AB förstärkt mandat och nya uppgifter. I uppgifterna ingår att fortsätta driva processerna med ytterligare samordning och förstärkning, utveckling och förnyelse av den svenska institutssektorn.

- "Just i tider när näringsliv och finansmarknader ställs inför stora utmaningar är det viktigt att behålla ett långsiktigt perspektiv. Här kan RISE med förstärkt finansiering av den industrirelevanta forskningen och innovationskraften bidra till näringslivets förnyelse och utveckling", framhåller Yngve Stade, styrelseordförande i RISE Holding AB.

Fakta

Holdingbolaget IRECO bildades 1997 av staten genom Näringsdepartementet (idag helägare) och KK-stiftelsen för att samla statens ägande i delar av den svenska institutssektorn. I en första fas ombildades instituten från stiftelser till aktiebolag för att under de nästkommande åren omstruktureras till färre och starkare forskningsbolag. Idag äger RISE Holding tre välfungerande forskningskoncerner: Swedish ICT Research, Swerea och STFI-Packforsk. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut förvärvas av RISE Holding under 2009. Tillsammans omsätter dessa Institutskoncerner drygt 2 miljarder SEK.