Jonas Fogelberg ny CFO på RISE

RISE utser Jonas Fogelberg till ny Chief Financial Officer. Jonas Fogelberg tillträder sin tjänst den 1 februari 2019.

Jonas Fogelberg har lång erfarenhet av ledande roller inom både industri, akademi samt produktutveckling. Han har tidigare bland annat arbetat som CFO för Chalmers, Nederman Holding USA, Getinge USA och Forbo Forshaga samt som ekonomichef för Volvokoncernens globala organisation för utveckling av lastbilar. Närmast kommer Jonas Fogelberg från rollen som interim CFO på Saint-Gobain Ecophon.

- Jag tycker att det ska bli spännande och roligt att få hjälpa till att utveckla RISE och se till att RISE blir framgångsrikt i sitt uppdrag. Jag har från min tid på Chalmers en god bild av institutens roll och tycker att det ska bli kul att få vara med och bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft. Här tror jag att jag kommer få användning för min erfarenhet från industrin och akademin, säger Jonas Fogelberg.

- Jag är mycket glad att kunna välkomna Jonas Fogelberg till RISE. Jonas Fogelbergs långa erfarenhet från internationellt näringsliv, akademi samt produktutveckling kommer vara värdefull för RISE och bidra till att stärka vår roll som innovationspartner för näringsliv och samhälle, säger RISE vd Pia Sandvik.

För mer information kontakta:

Joakim Jakobsson, presschef RISE: 072-452 66 32, joakim.jakobsson@ri.se

Om oss

RISE är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. Våra 2 700 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster. www.ri.se