Kartlägger fiske från A till Ö

Under tre år (2012-2014) arbetar forskare från fyra länder, däribland Sverige, med att kartlägga uthålligheten av produktion av vildfångad fisk. Allt från bränsleförbrukning och ekonomiska överväganden till inverkan på lokala samhällen ska beräknas, liksom välfärd för både fisk och anställda.

Projektet WhiteFish fokuserar på fiske av torsk och kolja i nordöstra Atlanten. Mer än 15 forskare deltar i projektet tillsammans med branschorganisationer från hela Europa. Från svensk sida deltar SIK, KRAV och Feldts fisk. SIK ansvarar för LCA-beräkningarna (livscykelanalys) i projektet.

– Vi ska utveckla ett verktyg som gör det möjligt för enskilda företag och fiskebåtsägare att utföra en förenklad livscykelanalys av sina produkter. Det ska vara gratis och tillgängligt för alla i branschen som vill dokumentera sin miljöpåverkan och hållbarhet, säger Friederike Ziegler, forskare på SIK i Göteborg.

Kathryn Donnelly från livsmedelsinstitutet Nofima i Norge berättar att projektets inledande fas fokuserade på information som redan är tillgänglig, t.ex. bränsleförbrukning.

– Bränsleförbrukningen är en av de viktigaste parametrarna sett både ur ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. Beräkningarna baseras på fallstudier. De data som används kan variera från år till år eller mellan fiskeresor, beroende på hur tillgänglig fisken är.

– I nästa fas av projektet ska vi systematisera datainsamling och bearbetning i syfte att få en så bred bild som möjligt av företagets hållbarhet inom olika områden. Vi ska använda livscykelanalys, som innebär ett kedjetänk för den studerade produkten och innefattar datainsamling för alla aktiviteter i produktcykeln från vaggan till graven; från produktion av fiskebåt till filetering och vidareförsäljning till grossist, säger Kathryn Donnelly.

Kontakt: friederike.ziegler@sik.se

Fakta om projektet
WhiteFish-projektet finansieras av Europeiska kommissionen inom ramen för sjunde ramprogrammet (FP7). Löptiden för projektet är tre år och den totala budgeten är strax under 3 miljoner euro.
Bakom WhiteFish-projektet står fem branschorganisationer i Island, Norge, Sverige och Storbritannien. Tillsammans representerar de fler än 1 200 små och medelstora företag i fiskindustrin. Det vetenskapliga arbetet i projektet utförs av Nofima (Norge) som koordinerar projektet, Matis (Island), SIK (Sverige) och Wageningen University (Nederländerna).

www.whitefishproject.org/