Kunskap och kraft lockade

Ålesund är en stad på norska västkusten med drygt 40 000 invånare. Enligt uppgift är den känd för att 94 procent av all klippfisk (torkad, saltad torsk) i världen kommer därifrån. Staden är också berömd för sin skönhet, i alla fall enligt norrmännen själva. Där såg koncernens ekonomidirektör Per-Gunnar Asbjörnsen – han tillträdde tjänsten i mars förra året – dagens ljus i slutet av 60-talet. Efter flytt till Oslo och en treårig ekonomiutbildning på Bedriftsökonomisk Institutt fick han sitt första jobb i huvudstaden på det anrika rederiet Norska Amerikalinjen. Där blev han kvar i ungefär 1,5 år. Därefter följde en lång yrkesresa inom Stena Metallkoncernen. Det sista året, innan han började på SP, arbetade han på Stena Metalls huvudkontor i Fiskhamnen i Göteborg.

– Jag åkte och träffade (SPs) ledning och lärde mig mer och mer. Det jag fick höra tycker jag kändes bra och spännande. Bredden är så stor och det finns massor av kunskap och innovationskraft. Det lockade mig förstås.

Per-Gunnar betonar att ekonomi, it och koncernservice, som han nu basar för, framför allt ska vara en support och ge tydligt stöd till koncernens affärsverksamhet och framtida utveckling. Han ser flera likheter mellan Stena Metall och SP, speciellt när det gäller det lokala affärsansvaret där många enskilda medarbetares kundrelationer har stor betydelse.

– Jag är också drivande, vill att det ska hända saker. Men jag är samtidigt noga med att förändringar ska vara genomtänkta och genomföras på ett strukturerat sätt.

Namn: Per-Gunnar Asbjörnsen
Bor: Göteborg
Familj: Fru och en gemensam dotter. Två pojkar från ett tidigare förhållande.
Fritid: Familjen, skidor både utför och på längden, tränar på gym. Skulle gärna spela mera golf.