• RISE/

Kvinnliga forskare får möjlighet till meritering i ledande forskningsmiljöer

Disputerade kvinnliga forskare behöver bättre karriärmöjligheter. Catherine Östlund vid STFI-Packforsk är en av tolv kvinnor som nu får upp till halva lönen betald för att jobba i en ledande forskningsmiljö i Sverige eller utomlands genom VINNOVAs VINNMER-program.

VINNOVA-programmet VINNMER ger kvinnliga disputerade forskare möjlighet att både byta forsknings- och innovationsmiljöer och få bättre karriärmöjligheter inom strategiskt viktiga forskningsområden.

Över 100 kvinnliga disputerade forskare ska under 2007-2014 få möjlighet till vidare forskarmeritering baserat på strategiska samarbeten. Sammanlagt satsas en halv miljard kronor i programmet, varav VINNOVA står för drygt 300 miljoner. VINNOVA finansierar upp till halva forskarlönen under tre år.

VINNMER består idag av två delar: samverkan med utländska forskningsmiljöer och samverkan mellan svenska forskningsmiljöer. Catherine Östlund kommer att dela sin tid mellan STFI-Packforsk, där hon jobbar som forskare inom processteknik, och Centrum för Bildanalys vid Uppsala universitet/SLU.

- Finansieringen innebär framförallt en möjlighet att fördjupa mig i forskning på bildanalysmetoder i processtekniska tillämpningar, säger Catherine Östlund. Jag kommer att studera strukturer i papper med hjälp av bildanalys i 2D och 3D. Det kommer också att ge mig bra erfarenheter av att leda ett längre tvärdisciplinärt forskningsprojekt.

För mer information:

Catherine Östlund, 08-676 71 47, catherine.ostlund@stfi.se

Fotnot 1: STFI-Packforsk AB är ett forskningsbolag fokuserat på värdeskapande för ägare och kunder inom skogsindustrin, förpackningsindudstrin och grafiska branschen. Inklusive dotterbolagen PFI A/S i Trondheim och STFI-Packforsk UK Ltd i London omsatte företagsgruppen år 2007 ca 300 miljoner SEK.

Läs mer om STFI-Packforsk på www.stfi-packforsk.se

Fotnot 2: Läs mer om VINNMER på www.vinnova.se