Lyckat försök ersätta olja med biobränslet lignin

Forskningsföretaget STFI-Packforsk har tillsammans med skogsindustriföretaget Södra och andra samarbetspartner framgångsrikt prövat att ersätta olja med biobränslet lignin, som kommer från ved. Fullskaleförsöket gjordes i Södras massabruk i Mönsterås.

- Det är glädjande att vi nu har visat att lignin är ett fullvärdigt bränsle i ett massabruks mesaugn. Med tanke på både dagens höga oljepris och klimatproblematiken så har detta ett mycket stort värde, säger Per Tomani, programdirektör på STFI-Packforsk och teknisk chef för LignoBoost.

Mesaugnen är i princip den enda kvarvarande förbukaren av fossil olja i ett modernt massabruk, där processen i övrigt är självförsörjande på energi. Globalt förbrukar massaindustrins mesaugnar energi motsvarande 4 miljoner kubikmeter olja.

Försöket med lignin skedde under tre dagar i april på Södras massabruk i Mönsterås.

Processoperatörerna var mycket nöjda med lignin som bränsle. De kunde snabbt gå till 50% oljeersättning och körde största delen av försöket vid 70-80% oljeersättning.

- Under några timmar kördes ugnen på enbart lignin - ett "världsrekord", framhåller Tord Hultberg och Sven Persson, processingenjörer hos Södra Cell Mönsterås och säger samtidigt att prover togs under försöket för att säkra att kalk- och vitlutskvaliteten inte påverkades.

- Eldningen med lignin passar bra in i vår helhetssyn, säger Albin Andersson, energisamordnare på Södra. Det blir mer och mer viktigt för vår industri att spela en aktiv roll på vägen mot ett hållbart samhälle.

- Försöket var ett perfekt exempel på hur vi i samarbete med industrin snabbt gått från laboratorieförsök till försök i full skala, säger Niklas Berglin, forskningschef på STFI-Packforsk.

Försöket gjordes inom forskningsprogrammet FRAM2 (Framtida Resursanpassad Massafabrik), finansieringen delas av Statens Energimyndighet, Åforsk, Södra och andra industriella partner. Ligninet extraheras i samband med tillverkningen av massa med en process som ägs av LignoBoost AB, ett dotterbolag till STFI-Packforsk.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Per Tomani, programchef STFI-Packforsk, 076-876 72 81
Per Braconier, informationsdirektör Södra, 070-534 51 66

Ladda ned bilder »

Ladda ned pressmeddelandet (PDF) »

Fakta om STFI-Packforsk
STFI-Packforsk AB är ett av världens ledande FoU-företag med kunder över hela världen inom massa- och pappers-industrin, förpackningsindustrin och den grafiska branschen. Verksamheten sträcker sig från grundläggande forskning i kontakt med universitet och högskolor till direkta uppdrag där den samlade kompetensen utnyttjas för att hitta lösningar som är tillämpbara hos kunderna. I koncernen ingår dotterbolagen LignoBoost AB, PFI AS och STFI-Packforsk UK Ltd. Koncernen omsätter 300 MSEK har 270 anställda. Läs mer på www.stfi-packforsk.se.

Fakta om LignoBoost
LignoBoost är en ny och kostnadseffektiv process för uttag av högkvalitativt lignin från sulfatprocessens svartlut. Ligninet kan bland annat användas till biobränsle, kemikalietillverkning eller som råvara till nya kompositmaterial. Processen har utvecklats i samarbete mellan STFI-Packforsk och Chalmers inom STFI-Packforsks forskningsprogram KAM (Kretsloppsanpassad massafabrik) och FRAM (Framtida Resursanpassad Massafabrik). Den nya tekniken verifieras nu genom STFI-Packforsks dotterbolag LignoBoost AB och dess demonstrationfabrik i Bäckhammar. Läs mer på www.lignoboost.com.