Magnus Rignell ny Hållbarhets- och kvalitetschef på RISE

Magnus Rignell är ny Hållbarhets- och kvalitetschef på statliga forskningsinstitutet RISE. Magnus Rignell kommer närmast från en tjänst som hållbarhetsansvarig på VWR International.

- RISE är inne i en spännande fas där både hållbarhets- och kvalitetsfrågorna är viktiga. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med mina nya kollegor och med RISE kunder och samarbetsparters för att ytterligare förstärka hållbarhetsperspektivet i vår verksamhet. Genom att få in hållbarhetsfrågorna i tidiga faser av forsknings- och utvecklingsprojekt kan vi som forskningsinstitut göra stor skillnad, säger Magnus Rignell.

Magnus Rignell kommer närmast från rollen som hållbarhetschef och tidigare kvalitetschef och Customer Relations Director på VWR International. Han har även drivit ett av hållbarhetsbranschens ledande konsultbolag Sustainia (idag Respect Sustainable Business). Dessutom är Magnus ordförande för MIS, föreningen för miljö- och hållbarhetsrevisorer i Sverige.

Magnus är utbildad biolog med en inriktning mot ekotoxikologi och har under hela yrkeslivet jobbat med kvalitets-, miljö- och hållbarhetsfrågor inom både produkt- och tjänstesektorn.

- Jag är glad att kunna välkomna Magnus Rignell till RISE. Med hans bakgrund inom både hållbarhets- och kvalitetsområdet, tillsammans med hans erfarenhet både som ledare och som konsult inom området, kommer Magnus att bidra till att stärka RISE roll som innovationspartner till svenskt näringsliv och samhälle med en tydlig hållbarhetsprofil. Ett av de viktiga uppdragen för Magnus blir att driva arbetet med att hållbarhetsdeklarera samtliga RISE kunduppdrag, säger RISE Strategi och Verksamhetsutvecklingsdirektör Ola Dawidson.

För mer information kontakta:

Magnus Rignell, Hållbarhets- och kvalitetschef RISE: 010-516 50 81, magnus.rignell@ri.se

Om oss

RISE är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. Våra 2 700 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster. www.ri.se