Mötesplats för nya stjärnskott i livsmedelsbranschen

Food Venture Sweden är livsmedelsbranschens mötesplats för startup-bolag, industri och investerare. Eventet genomförs av RISE och stimulerar till samverkan och affärsmöjligheter för att skapa en globalt konkurrenskraftig, innovativ, hållbar och attraktiv livsmedelsbransch. Här möts Sveriges hetaste startups.

För fjärde året i rad arrangeras Food Venture Sweden den 14-15 maj i Göteborg. Food Venture Sweden är en årlig mötesplats för startups, industri och investerare som skapar förutsättningar för utveckling och kommersialisering av branschen.

- Intresset att medverka är stort och drygt 30 nationella startups är i år utvalda för deltagande. De kommer få möjlighet att presentera sig och sitt erbjudande för både nationella och internationella storföretag och investerare, berättar Elén Faxö, projektledare på RISE.

Många aktörer inom livsmedelsbranschen har fått upp ögonen för värdet av att ha kontakt med tidiga bolag.

- Spektrat på möjliga samarbeten är stort. Det kan röra råvaror, logistik, teknologier eller förvärv. Det kan också innebära att startupen får sin första kund. Vi räknar med över hundra bokade möten mellan startups, industri och investerare. Dessa möten kan lägga grunden för viktiga framtida samarbeten, säger Elén Faxö.

Amanda Larsson, grundare av Färsking, vet hur viktigt det är att träffa rätt finansiär. Färsking medverkade på Food Venture Sweden 2017 och var då ett tidigt UF-företag med hälsosamma frukostprodukter och snacks till den yngre konsumentgruppen. I dag säljs produkterna i dagligvaruhandeln runt om i Sverige.

- Food Venture Sweden var en bra mötesplats för oss där vi fick träffa andra i samma sits och dela erfarenheter. Samtidigt fick vi träffa branscherfarna människor som vi fick bra input från. Vi träffade även vår första investerare. Det var väldigt kul att delta, säger Amanda Larsson.

ConsumIQ deltog på Food Venture Sweden 2018. Bolaget har tjänsten Matlistan.se, en digital assistent för alla som vill spara tid och förenkla vardagens inköp av matvaror. ConsumIQ vann pitchtävlingen på Food Venture Sweden 2018, något som ledde till samarbete med IBM under 2018.

- De personliga mötena är det som sticker ut, både med personer från livsmedelsbranschen och investerare. Det var en härlig atmosfär på eventet, som att vi satt på samma sida av bordet med investerarna, säger Morgan Skarin, VD på ConsumIQ.

Att skapa hållbar tillväxt i livsmedelsbranschen är centralt för Food Venture Sweden. Området och investeringsviljan drivs i stor utsträckning av hållbarhet och spektret är brett. Det kan handla om nya proteinkällor, hälsosamma mellanmål, klimatreducerande tjänster, tjänster som minskar matsvinn eller digitala lokala marknadsplatser.

- Vi tror på att det är tillsammans vi bygger framtidens livsmedelsbransch och är oerhört glada över att Food Venture Sweden gör skillnad och är med och driver ambitionen om en hållbar tillväxt framåt, säger Elén Faxö.

För mer information:

Elén Faxö, RISE, projektledare Food Venture Sweden