Nätverk för kritiska råvaror

Att säkerställa försörjningen av kritiska råvaror (critical raw materials, CRM) är ett av de strategiska målen i EUs agenda. Nu startar ett nätverk där SP-forskare deltar. Syftet är bland annat att få fram nya lösningar.

Critical Raw Materials Innovation Network (CRM_InnoNet) är ett nytt projekt inom ramen för EUs 7:e ramprogram inom NMP (nanovetenskap, nanoteknik, material och ny produktionsteknik). Viktiga industrisektorer inom EU såsom bygg-, process-, fordon-, flyg- och maskin- ger ett totalt mervärde på 1,324 miljarder euro och 30 miljoner jobb. Dessa sektorer är beroende av tillgång till kritiska råvaror. IKT-sektorn, som också påverkas negativt av bristen på kritiska råvaror, har en andel på 8,5 procent av det totala affärsvärdet inom EU och ger totalt 3 procent av jobben inom näringslivet.

Avgörande betydelse för grön industri
Sällsynta jordartsmetaller och andra kritiska råvaror har en avgörande betydelse för EUs industriproduktion, särskilt för grön energi som vindkraftverk, solceller, eldrivna bilar och energieffektiv belysning. Bristen på strategiska råvaror, tillsammans med deras betydelse för EU:s ekonomi, gör det nödvändigt att finna nya, innovativa lösningar.

— Att finna sätt att ersätta dessa råvaror kan leda till att man minskar användningen och därmed EUs relativa importberoende, säger Jelena Todorovic, forskare på SP och deltagare i nätverket.

Leverera färdplan
CRM_InnoNet ska skapa ett nätverk för att driva innovation inom substitution av kritiska råvaror och därigenom skapa nytta för EUs industri. Målen är att kartlägga nuvarande EU-initiativ inom området, skapa en metod för att göra prioritering bland användningsområden för strategiska råvaror och leverera en färdplan för deras substitution.

Inom ramen för projektet ska ett kompetenscentrum för substitution av kritiska råvaror skapas. Det ska bli en dynamisk, öppen och proaktiv plattform för alla intressenter. Utöver detta ska en interaktiv webbplats skapas för att möjliggöra att intressenterna kopplas till och samverkar inom projektet.

— Projektkonsortiet ska också, i dialog med kompetenscentret, rekommendera framtida initiativ och föreslå konkreta åtgärder för beslutsfattare, säger Jelena Todorovic.

Representanter från akademi och näringsliv
CRM_InnoNet projektkonsortium består av erkända och erfarna nyckelaktörer från olika delar av värdekedjan för substitution av kritiska råvaror. De representerar akademi, forskning och näringsliv och ska säkerställa en bred europeisk täckning och hög potential att engagera andra nödvändiga europeiska FoI-aktörer. Projektet koordineras av Chemistry Innovation Ltd. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut deltar i projektkonsortiet.

Vill du veta mer?
Kontakta catherine.joce@ciktn.co.uk