Next Period - mensskyddet som ska rädda världen

RISE Bioekonomi tävlar med projektet Next Period i Venture cups Sverigefinal ”Startup of the year”. Finalen äger rum den 21 September i Lund. I våras vann ”Next Period” regionsfinal öst i grenen ”Impact Maker”.

Projektet synliggör och kämpar mot den problematik som många flickor och kvinnor i världen upplever varje månad – att inte kunna gå till skolan eller arbetet då de saknar bra mensskydd. En viktig fråga där RISE Bioekonomis Helena Halonen ser att vi kan göra skillnad.

- Projektet påminner också om att utbudet av mensskydd har sett likadant ut under en väldigt lång tid. Ur ett forsknings-och utvecklingsperspektiv är det dessutom ett roligt och utvecklande projekt där vi som materialforskare sätts in i ett minst sagt tvärdisciplinärt projekt, säger hon.

Idéen om mensskyddet kommer från Sibship Productions och det är Louise Berg från detta företag som kommer pitcha projektet på finalen. Från RISE Bioekonomi så är det främst Helena Halonen och Hjalmar Granberg som drivit projektet.

- Det känns såklart jätteroligt och jättespännande att vara i final, säger Helena Halonen.

Mensskyddet är ett biobaserat bionedbrytbart mensskydd som ska hålla en hel skol/arbetsdag. Utöver själva vinstpengarna så kan en eventuell vinst ge publicitet för projektet och förhoppningsvis även nya intressanta kontakter som kan ge projektet ännu mer framgång.

Klicka här för att se videon om Next Period.

För mer information kontakta Helena Halonen helena.halonen@ri.se, 0768 767 253

Venture Cup är en ideell organisation som organiserar en nationell tävling som syftar till att främja entreprenörskap och företagande. De arrangerar även evenemang, workshops och föreläsningar i olika städer året runt. Syftet är att koppla människor med idéer till experter och publiken, för att antända skapandet av nya företag och stärka Sveriges tillväxt.