Nu kan toalettavfall certifieras

Toalettavfall innehåller näringsämnen, till exempel fosfor, kväve och kalium, som kan göra stor nytta som gödsel i jordbruket. Nu har SP utvecklat ett nytt certifieringssystem som innebär att hanteringen runt avfallet kvalitetssäkras av en oberoende part.

Det nya certifieringssystemet, SPCR 178, är avsett för fraktioner från små avlopp (slutna tankar) där detta efter behandling ska kunna göra nytta i jordbruket. Systemet ställer krav på vilka avloppsfraktioner som får ingå i den återförda växtnäringen. För att anläggningen ska kunna certifieras ska avloppsfraktionerna uppfylla de grundläggande kriterierna ”hygieniskt säkra” och ”intressanta som gödselmedel”.

– Det långsiktiga målet med certifieringssystemet är att återföra växtnäring från hushållen till jordbruket – framför allt från urin och fekalier, där det mesta av växtnäringen från hushållen finns, säger Emma Ekberg, certifieringsingenjör på SP.

Certifieringssystemet riktar sig främst till kommuner, som är huvudmän för omhändertagande och behandling av avloppsfraktioner, och till jordbruket, som är slutanvändare av avloppsfraktionerna. Användning av växtnäring från små VA-system accepteras generellt av uppköpare och livsmedelsindustri.

Certifieringssystemet för kvalitetssäkring av fraktioner från små avlopp har tagits

fram av Telge Nät och SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut med dotterbolaget JTI. Arbetet har finansierats av Regionplane- och Trafikkontoret i Stockholms län (RTK), LRF, Telge Nät och Avfall Sverige.

För mer information, kontakta Emma Ekberg på SP, emma.ekberg@sp.se, tel 010-516 51 04