• RISE/

Ny miniatyriserad trådlös sensor för miljövänligare skogsåterplantering

cristina.rusu@acreo.sePå Green Week i Bryssel, den 3-5 juni , kommer Acreo Swedish ICT att demonstrera en ny miniatyriserad trådlös multisensor för mätning av vattenhalt och jonkoncentration i plantjord. Innovationen är tänkt att bidra till en mer klimatsmart och kostnadseffektiv skogsproduktion.

Den miniatyriserade, lågkostnadssensorn har utvecklats inom EU-projektet Zephyr vars mål är att ta fram ny teknik för miljövänlig, och kostnadseffektiv, storskalig produktion av för-odlad skog. Acreo har också utvecklat ett optiskt system som kan följa utvecklingen av groddplantorna genom att mäta trädskottets höjd och totala bladyta, kopplat till en flexibel programvara som kan ta hänsyn till bladets färg. Den nya tekniken kommer också att möjliggöra en certifierad och mer standardiserad skogsåterplanteringsteknik.

- Den nya, integrerade, tekniken har potential att drastiskt höja standarden på Europeisk skogsproduktion.
Tekniken bidrar till ett mer resurseffektivt vattennyttjande och minskad användning av gödningsmedel och bekämpningsmedel,
säger Cristina Rusu, Senior forskare vid Acreo Swedish ICT.

Den miniatyriserade och trådlösa sensorn mäter både vattenhalten och den totala koncentrationen av joner i plantjord. Jonhalterna i gödsel är högre än i jord och risker för övergödning av mark, och påföljande risk för rotskador, kan förhindras genom att bevaka jon-nivåerna i jorden. Den nya sensorn kan vara den första miniatyriserade trådlösa markgivare på marknaden och kan användas både i växthus och i fält. Mätdatan kan skickas trådlöst via Bluetooth Low Energy till Smartphones eller dator med ett överföringsavstånd på upp till 20 meter utan fri sikt.

Konferensen Green Week äger rum 3-5 juni i Bryssel. Det är den största årliga konferensen om den europeisk miljöpolitik. Teman 2014 är Cirkulär ekonomi, Resurseffektivitet och Avfall.

Mer information:

Cristina Rusu, Senior Researcher