Ny teknik för mätning av prickar online i pulverströmmar

DotEye Powder är baserad på mätteknik som tidigare utvecklats för massasuspensioner. I ett gemensamt utvecklingsprojekt mellan PulpEye, AkzoNobel och SP Processum har denna teknik vidareutvecklats till att även klara prickmätning online av pulverströmmar och DotEye Powder finns nu i industriell drift.

En av AkzoNobels produkter är Bermocoll, ett förtjockningsmedel för färger, som har höga renhetskrav. Det är därmed av yttersta vikt att mängden prickar och andra föroreningar är så låg som möjligt. Metoden att mäta pricknivån har hittills varit att manuellt bestämma antalet och arten av dessa, vilket begränsar den möjliga omfattningen av mättillfällen.

PulpEye och AkzoNobel fick delfinansiering via SP Processums FoU-råd för att vidareutveckla PulpEyes teknik att mäta prickar i massasuspensioner till att även klara prickar i en pulverström. Pulver beter sig helt annorlunda än vätskor och därför krävdes innovationer i form av såväl provuttag och utformning av mätcell som bildanalysteknik och beräkningar av resultaten.

– Normalt används denna teknik för mätning på pappersmassa i vätska. För att kunna mäta prickar i en pulverström var vi tvungna att utforma ett helt unikt provtagningssystem som kunde transportera pulvret genom analysatorns optikenhet, berättar Elias Sundvall, ansvarig för projektet hos PulpEye. Pulverströmmen flödar genom en mätcell där den fotograferas. Bilden bearbetas sedan av ett avancerat bildanalysprogram och eventuella orenheter detekteras. Resultatet presenteras på skärm hos operatörerna och åtgärder kan snabbt vidtas för att rätta till problem i processen.

– Projektet har resulterat i att en subjektiv analys några gånger per dygn har ersatts med ett objektivt öga som tar prover och mäter var tionde minut dygnet runt, säger David Blomberg Saitton vid SP Processum. I SP Processums uppgift ingår att möjliggöra utveckling av olika processer och produkter som blir kommersiella. Det här projektet är ett bra exempel på det.

– DotEye Powder har gett oss ett verktyg att tidigt upptäcka eventuella processproblem, vilka leder till mörka prickar i den färdiga produkten, poängterar Maria Ånger, processingenjör hos AkzoNobel i Örnsköldsvik. Vi har därför köpt den första enheten för detektering av svarta prickar och använder den i kontinuerlig drift. Genom att över tiden bygga upp mätdata och kunskap får vi ett effektivt analys- och kontrollredskap som ökar kvaliteten av vår produkt ytterligare.

För mer information, kontakta gärna

Öjvind Sundvall, VD PulpEye,

Tel. 070-618 63 02, ojvind.sundvall@pulpeye.com

Länk till bilder och bildtexter:

DotEye Powder 1: http://www.pulpeye.com/wp-content/uploads/2015/04/DotEye-Powder-1.jpg

DotEye Powder är en helt ny analysmodul för prickmätning online av pulverströmmar

DotEye Powder 2: http://www.pulpeye.com/wp-content/uploads/2015/04/DotEye-Powder-2.jpg

Provtagningsenheten tar ut ett prov var tionde minut för analys.

PulpEye AB är ett innovativt företag inom mätteknik online och fokuserar på applikationer och tjänster för den globala massa- och pappersindustrin. Huvudprodukter är massaanalysatorn PulpEye och flisanalysatorn ScanChip Huvudkontoret finns i Örnsköldsvik och övriga kontor finns i Friedrichshafen, Ottawa, Vancouver, Sundsvall och Västerås.

www.pulpeye.com