Nya grepp krävs för att sluta cirkeln inom industrin

Om industrin på allvar ska kunna minska användningen av jungfruliga råvaror, krävs ett helt nytt tänk. Kvaliteten på sekundära råvaror måste säkras och marknadens drivkrafter behöver balanseras.
– Samtidigt måste nuvarande regler och lagstiftning ses över för att inte vara ett onödigt hinder, säger Evalena Blomqvist vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, programchef för Mistra Closing the Loop.

Effektiva åtgärder för att öka användningen av sekundära råvaror efterfrågas av både industrin och Europas regeringar. Forskningsprogrammet Mistra Closing the Loop har undersökt vilka förändringar som krävs för att använda industrins bi- och restprodukter mer effektivt som sekundära råvaror. En nödvändig aspekt för att sätta fart på utvecklingen är att säkra kvaliteten.
– Både producenter och slutkonsumenter måste kunna vara säkra på sekundära råvarors kvalitet – till exempel varifrån materialet kommer, att det inte innehåller farliga ämnen men också vilken egenskap det har. Först då kan man hitta nya användningsområden och hållbara tekniska lösningar. Det kräver ett genomgripande och systematiskt arbete som beskriver materialets väg i hela kretsloppet, säger Evalena Blomqvist.

I Mistra Closing the Loop har ett femtiotal parter från akademi, näringsliv och forskningsinstitut samarbetat i sju forskningsprojekt med utgångspunkt i olika industriella processer. De separata projekten spänner över ett brett område - från hur en hel bil kan återvinnas till hur enstaka ämnen som fosfor kan tas tillvara i kemiska processer.

Gemensamma utmaningar

Samtidigt som projekten tagit fram egna resultat, har de gemensamma utmaningarna synliggjorts. Ett problem som identifierats är att marknadens drivkrafter för närvarande motverkar att sekundära råvaror används - jungfruligt material är ofta billigare.
– Vi ser en mycket tydlig signal från samtliga projekt i programmet att en tillförlitlig marknad för sekundära material saknas, och inte kommer uppstå av sig själv. Egentligen behövs en helt ny ekonomisk modell. Att låta miljökostnaderna påverka priset på jungfruligt material kan vara en nyckelfaktor för att skapa prisstabilitet och ökad efterfrågan, säger Evalena Blomqvist.

Men det är också tydligt att många regler hindrar utvecklingen i onödan- berörda politiker och beslutsfattare behöver ta sitt ansvar.
– Konkret krävs nu att regler, lagar och direktiv uppdateras och samordnas, med utgångspunkten att underlätta användningen av sekundära råvaror. Vi välkomnar en konstruktiv diskussion utifrån våra resultat, och den startar vid seminariet den 11 november.

Kontakt:

Programchef Evalena Blomqvist, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
E-post: evalena.blomqvist@sp.se

Nio steg mot en fungerande marknad för sekundära råvaror enligt Mistra Closing the Loop

Tack vare detta system, där alla steg från kunskap om avfallsflöden till ”grön” design samspelar och når nya förbättringsnivåer, är det möjligt att utveckla, välja och tillämpa resurseffektiva lösningar.

• Kunskap om avfallsflöden
  • Materialkunskap
  • Hållbara tekniska lösningar
  • Livscykelanalyser
  • Marknadsdriven förändring
  • Ny politik och lagstiftning
  • Kvalitetssäkring
  • Övervakning av hållbarhet
  • ”Grön” design som förebygger avfall

Akademi
Chalmers tekniska högskola, Högskolan i Borås, Luleå tekniska universitet, Lunds universitet, Mälardalens Högskola, Umeå universitet.

Forskningsinstitut
Chalmers Industriteknik (CIT) , IVL Svenska Miljöinstitutet, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Swerea IVF, Swerea Mefos, Viktoria Swedish ICT.

Näringsliv
AkzoNobel, Alfa Laval, BilRetur, Cefur, Cementa AB, DIAB, Dynamate, Eklunds Bildelslager, Kreol, Kuusakoski Sverige, Lysmask, Miljögiraff, Orthex,Riflex, Safeman, Semcon, SKF, SSAB Europe Luleå, SSAB Merox AB, Stena, Stena Aluminium AB, Stena Metall AB, Stena Recycling, Södra, Tarkett, Thomassons, Walters Bildelar, Volvo Group, Volvokoncernen.