Nya sätt att visa energiförbrukning ska underlätta sparande

Tre parter från Eskilstuna inleder tillsammans med två IT-företag ett projekt för att ta fram en tjänst som tydliggör energiförbrukningen. Målsättningen är att underlätta för konsumenter att spara både pengar och miljö.

Trots en stark vilja att minska energikonsumtionen är det idag svårt för individer att förändra sitt beteende. Svårbegripliga elräkningar och brist på tydlig information över energiförbrukningen gör att de som vill förändra sitt beteende inte riktigt vet hur.

Av denna anledning inleds ett projekt för att ta fram en tjänst som kan visa energiförbrukningen på ett mer överskådligt sätt.
-Utgångspunkten är att låta villaägare stå i centrum för utvecklingen av tjänsten. Genom att låta boende vid Snopptorps Villaägarförening delta med sina tankar ökar chansen att lösningarna blir användarvänliga, säger Carin Torstensson på Interactive Institute.

Det finns ett stort behov inom energibranschen att hitta nya och innovativa alternativ att informera och kommunicera energiförbrukningsinformation till sina kunder. Vissa energiföretag har redogjort för att redan då energimätningen visats i ett enkelt diagram har detta resulterat i en minskning av belastningen på deras kundtjänst. Senast den 1 juli 2009 kommer samtliga elkunder ha tillgång till data från de nya fjärravlästa mätsystemen som håller på att installeras i Eskilstuna nu.

-Vi som energibolag hoppas att det här projektet kan ge värdefull information om vilka tjänster kunderna vill ha i framtiden, säger Jenny Nyström på Eskilstuna Energi & Miljö.

Medverkar gör Eskilstuna Energi & Miljö, Interactive Institute i Eskilstuna, Snopptorps Villaägarförening, Mobile Interaction och Svenska Energigruppen. Resultatet av samarbetet kan exempelvis bli en tjänst som gör att konsumenter ser sin energiförbrukning i realtid i mobiltelefonen.

Projektet finansierias av Vinnova, inom ramen för programmet Var Dags IT och pågår under ett års tid med start 1 augusti 2008.

-------------------------------------

PRESSKONTAKT

Olle Dierks, Interactive Institute
Tel: 0706 70 80 06, 016 - 133 533