Nyfikenheten viktig i jobbet

Sedan Pia Östgaard var barn har scouterna varit en naturlig och betydande del av hennes liv. Erfarenheterna därifrån har blivit en del av hennes yrkesliv – och en nyckel i arbetet hos Svensk Maskinprovning (SMP).

– Genom scouterna har jag lärt mig att inte bara leta problem utan i stället vara öppen för möjligheter. Ingen är bra på allt men alla är bra på något och tillsammans blir vi starkast.

SMP har varit en del av SP sedan 1996 och Pia Östgaard har varit en del av SMP sedan 2011. Hon trivdes egentligen bra på sitt gamla jobb, där hon bland annat hade världen som arbetsplats, men ville se om gräset var grönare på andra sidan.

– Det visade sig att det var det. Ena dagen träffar jag lantbrukare i Uppland, andra dagen är jag i Bryssel och pratar med EU-kommissionärer. Den vardagen trivs jag alldeles utmärkt med.

Uppväxten i den lilla bruksorten Pauliström i Småland har lagt grunden till en stor nyfikenhet hos Pia Östgaard som är en central del i hennes yrkesroll.

– Människor gör affärer med människor och jag försöker alltid att sätta mig in i kundens situation och erbjuda en enkel lösning som tar hänsyn till deras villkor. Att bygga kontaktnät är enormt viktigt för att hjälpa våra kunder på bästa sätt. Min filosofi är att även om jag inte kan hjälpa kunden i min egen organisation så ska kunden känna att de fick hjälp genom att kontakta mig. På så sätt bygger jag en nära relation med kunden.

Spetskunskaper inom hårda värden som certifiering, kvalitetssystem och produktutveckling, kombinerat med mjuka värden som ledaregenskaper och nyfikenhet har gjort att Pia Östgaard förefaller vara klippt och skuren för sitt jobb som marknadschef och enhetschef för certifiering hos SMP.

– För mig är det viktigt både i min roll som säljare/marknadsförare och min roll som enhetschef att förstå våra kunder och deras verkliga behov. Förmånen att ha jobbat inom olika branscher har gett mig en god förståelse för produktion och handel både nationellt och internationellt. Att dessutom ha en djup insikt om vad direktiv, standarder och föreskrifter är och innebär ger ytterligare en dimension, säger Pia Östgaard.

Namn: Pia Östgaard
Bor: Bålsta
Familj: Man och två söner
Bästa certifikatet: ”Jag får nog säga EuroTest, som vi (SMP) är ensamma i Skandinavien om att få utfärda. Certifikatet visar att en tredje part har granskat produkten och funnit att den uppfyller säkerhetskraven i aktuella europeiska direktiv och standarder.”