Nystartat Västeråsbolag, ett av Europas top 60 startupbolag

Det nystartade Västerås-bolaget Prindit är ett av tre startup-bolag som denna vecka representerar Sverige på eventet TechMatch Slovakia. Ambitionen med eventet är att matcha Europas top 60 startups med behov från globala företag och investerare från Silicon Valley. Företagets grundare Stefan Cedergren och Anders Wikström representerar bolaget tillsammans med medarbetaren Johanna Tömmervik.

"Vi ser deltagandet som en del i vårt lärande som startup och har som mål att knyta nya globala kontakter både med startups och globala företag från Silicon Valley" Stefan Cedergren, vd, Prindit och forskningsledare SICS Swedish ICT Västerås.

Prindit är det första spinoffbolaget från forskningsinstitutet SICS Swedish ICT Västerås. Bolaget startade i juni 2015 och fokuserar på att genom en molnbaserad tjänst mäta framgångsfaktorer i team för projekt och innovation.

Prindit hjälper företag att skapa en dynamisk och högpresterande arbetsplats, där engagerade medarbetare blir mer produktiva. Tjänsten skapar förutsättningar för ständiga förbättringar och lärande. Varje vecka, på mindre än 60 sekunder, identifieras status på viktiga framgångsfaktorer och en analys sammanställs och skickas till projektledaren som snabbt får en överblick över vilka områden som behöver lyftas och ageras på för att team ska prestera bättre. Förutom den molnbaserade tjänsten ingår även coachning för att följa upp resultaten för att bygga bättre miljö för projektteamen.

Prindit startade som ett forskningsprojekt finansierat av Vinnova och har nått stora framgångar och nu har ett bolag bildats, med stöd av inkubatorn Create för att driva verksamheten vidare. Forskningen inom området kommer fortsätta inom SICS.

"Vi är jätteglada och stolta över att Prindit är utvalt som ett av Europas Top 60 Startup. Prindit är på många sätt målbilden för ett dröm-startup: En driven forskare som vill nyttogöra sina resultat, kopplar in industri och utvecklar tillsammans med kund, bygger en skalbar och global produkt, bygger team och vågar be om hjälp på vägen.” säger Erik Asph Hennerdal, VD, inkubatorn Create.

Bilden visar från vänster: Stefan Cedergren, Johanna Tömmervik och Anders Wikström på TechMatch Slovakia.

Mer information:
Stefan Cedergren