Nytt biobränsle redo för kommersiell produktion

LignoBoostprocessen ger en vedbaserad ligninprodukt som kan användas som ersättning för fossila bränslen i exempelvis massaindustrins mesaugnar. Ligninet har också goda förutsättningar att användas som råvara för högvärdiga produkter som fenol, bensen och kompositmaterial.

Med en LignoBoostinstallation kan ett sulfatmassabruk inte enbart göra sig helt fri från oljeanvändning utan även förse andra massabruk med lignin. Som exempel kan nämnas att om teknologin installerades i 5 till 6 av de svenska sulfatmassabruken, skulle alla Sveriges 16 sulfatmassabruk kunna sluta använda fossila bränslen. Utöver dessa fördelar gör LignoBoostprocessen dessutom det möjligt att öka massaproduktionen på ett mycket kostnadseffektivt sätt.

LignoBoostprocessen har utvecklats av STFI-Packforsk AB tillsammans med Chalmers och industriella partners. Teknologin har sedan januari 2007 utvärderats i en demonstrationsfabrik i Bäckhammar utanför Kristinehamn. Vid denna produceras årligen 4 000 ton lignin som i huvudsak används i Fortums kraftvärmeverk i Värtan som levererar el och värme till Stockholms fjärrvärmenät.

En typisk LignoBoostinstallation kommer att producera ca. 50 000 ton lignin per år, vilket ersätter 32 000 ton olja. Detta motsvarar betydligt mer än att täcka behovet för massabruk att bli oberoende av fossila bränslen och gör därmed ligninbränslet tillgängligt för fler. Samtidigt ger det massabruket möjligheten att öka sin årsproduktion med ungefär 70 000 ton massa.

LignoBoost AB har idag genomfört ett tiotal förstudier av kommersiella anläggningar för massa- och pappersföretag. Två företag har gått vidare med fullständiga förprojekt.

För information, kontakta Anders Engström, tel: 08-676 73 71, epost: anders.engstrom@stfi.se Peter Axegård, tel: 08-676 72 21, epost: peter.axegard@stfi.se

www.lignoboost.com

Fakta om LignoBoost AB LignoBoost AB är ett dotterbolag till STFI-Packforsk AB som är ett av världens ledande FoU-företag med kunder över hela världen inom massa- och pappers-industrin, förpackningsindustrin och den grafiska branschen. Verksamheten startade 2006 som ett resultat av sju års forskning inom STFI-Packforsks forskningsprogram KAM (Kretsloppsanpassad massafabrik) och FRAM (Framtida Resursanpassad Massafabrik). LignoBoost och dess demonstrationfabrik i Bäckhammar finansieras av STFI-Packforsk, Södra, Stora Enso, Fortum Värme och Energimyndigheten. Affärsidén är att sälja licenser och tillkommande konsultinsatser, samt erbjuda helhetslösningar genom partners.

STFI-Packforsk AB | Tel +46 (0)8 676 70 00 | Fax +46 (0)8 411 55 18 | info@stfi.se