• RISE/

Nytt center ska accelerera industriell användning av additiv tillverkning

Att kombinera additiv tillverkning, eller 3D-utskrift med nya hållbara material ger möjlighet till en mer flexibel och resurseffektiv produktion. Men för att företag ska kunna ta steget fullt ut behövs stöd i allt från utveckling av nya affärsmodeller till produktdesign och test i en verklig produktionsmiljö. Tillsammans med industriella och akademiska partner startar därför RISE Applikationscenter för additiv tillverkning.

Additiv tillverkning eller 3D-printing i dagligt tal, möjliggör ett paradigmskifte för industrin och är relevant för flera sektorer som exempelvis den marina industrin, fordonsindustrin, konstruktion, flyg- och möbelindustrin för att nämna några. Några av fördelarna är att individuella kundbehov kan mötas genom produktion av skräddarsydda komponenter, minimalt materialspill och konstruktioner som kan minska i vikt tack vare teknikens möjligheter att tillverka komponenterna lager-för-lager. Den globala marknaden för additiv tillverkning förväntas fortsätta att växa och för metalliska material innebär det en fördubbling till år 2025. Nu gäller det att Sverige fortsätter att satsa inom området för att stärka sin position.

- Genom att samla slutanvändare, leverantörer av tjänster, teknik och material med våra forskare och experter på RISE skapar vi genom Applikationscenter för additiv tillverkning ett robust nationellt ekosystem för additiv tillverkning i Sverige, säger Seyed Hosseini, senior projektledare på RISE och ansvarig för satsningen.

I centret kan man ta del av den senaste forskningen, testa olika tekniker och få tillgång till både expertis och infrastruktur för att kunna ta nästa steg. Här finns kompetens inom allt från affärsmodeller till utveckling av produktionsmiljöer. Att kunna samverka och dela kunskap med och mellan aktörer i hela värdekedjan är också en viktig del.

- Centret är ett bra exempel på hur vi samlar kompetens längs hela värdekedjan och ett sätt att accelerera den digitala utvecklingen i svensk industri. Additiv tillverkning har stor potential och nu kan RISE ännu kraftfullare bidra till att näringslivet tar viktiga steg framåt, säger Pia Sandvik, VD RISE.

- Additiv tillverkning är en av de nya resurssnåla tillverkningsmetoder som vid sidan av mer cirkulära materialflöden behövs för att göra den framtida industrin mer hållbar. Satsningen på Applikationscenter för additiv tillverkning både breddar och stärker Västra Götalands position inom innovation och hållbara och digitala tillverkningsmetoder, säger Kristina Jonäng (C), ordförande i regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.

15 partner finns med från start. Målgrupp för centret är tillverkande företag, såväl storföretag som små- och medelstora företag men även leverantörer av material, mjukvara och utrustning för additiv tillverkning. Partnerskapet ger möjlighet att dra full nytta av den kompetens och infrastruktur som finns och som partner bidrar man också in i centret. Med hjälp av centrat kan tröskeln att ta steget till att våga testa och utvärdera tekniken minskas.

- För att bli framgångsrika inom additiv tillverkning måste man ta hand om hela processen, från utrustning, printprocess, efterbehandlingsprocesser till kvalitetssäkring av komponenterna. Det här är frågor som måste adresseras, och det kan vi inte göra själva utan det krävs samarbete mellan flera parter, säger Vladimir Navrotsky, Vice President Technology and Innovation, Siemens Energy.

- Jag hoppas att resultatet av de utvärderingar vi gör inom centret ska leda till att vi är mogna att ta egna beslut om vilka processer vi ska rulla ut i olika verksamheter och att vi får ett bra beslutsunderlag för vår egen strategi framåt, säger Johan Svenningstorp, Director Research and Technology Development Truck Operations, Volvo Group.

- Det är vitalt för svensk industri att öka forskningen på området additiv tillverkning eftersom stora delar av global transportindustri investerar stort på området. Vi behöver en expansion av svensk högteknologisk industri för att få konkurrens på lika villkor globalt. För Ericssons produkter kan additiv tillverkning medföra ett flertal möjligheter att reducera energibehovet i den totala utvecklingen samt över hela produktlivscykeln, detta ser vi fram emot att utveckla tillsammans med RISE och de företag som ingår i Applikationscentrum för additiv tillverkning säger Mikael Wahlén, projektledare Hardware Research på Ericsson.

Fakta

Applikationscenter för additiv tillverkning drivs av RISE tillsammans med centrets 15 partner: AddUp, Alfa Laval, Chalmers, Digital Metal, DNA.am, Ericsson, Höganäs, Materialise, Modul-System HH, Nikon Metrology Europe, RENA Technologies Austria, Ringhals (Vattenfall), Siemens Energy, Volvo Cars, Volvokoncernen samt genom stöd av Västra Götalandsregionen, Vinnova och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Det är fysiskt placerat hos RISE i Mölndal men nyttjar hela forskningsinstitutets bredd. Mer vad centret erbjuder samt kontakt:  ri.se/am-center.

Kontakt

Seyed Hosseini, senior projektledare RISE och ansvarig för Applikationscenter för additiv tillverkning
seyed.hosseini@ri.se, +46 70 780 61 69