Optisk fiber från RISE Acreo ska ge effektivare bränsleceller

Bränsleceller har potential att revolutionera energimarknaden med ren, kostnadseffektiv och pålitlig energi. Tillsammans med det skotska företaget Enocell och kanadensiska Hydrogenics ska RISE Acreo göra bränsleceller effektivare med hjälp av optisk fiber och ljus. Projektet pågår fram till 2019, och finansieras genom EUREKA Eurostars.

Bränsleceller är inget nytt påhitt; den första fungerande bränslecellen presenterades redan 1838. Till skillnad mot förbränningsmotorer ger en bränslecell obefintliga luftföroreningar, utan släpper enbart ut destillerat vatten (däremot kan tillverkning av vätgas från t ex naturgas ha en negativ miljöpåverkan). Bränslecellen ger också mindre energiförluster:

– Verkningsgraden hos en bränslecell är markant högre än hos till exempel en förbränningsmotor, men vi vill förbättra den ytterligare genom att leda in ljus för att stimulera reaktioner på bränslecellens elektroder, säger Lars Norin, projektledare hos RISE Acreo. Lars fortsätter: Den här tekniken gör också att vi kan använda bränsle av lägre renhetsgrad i bränslecellen, vilket innebär att både tillverkning och drift blir mer kostnadseffektiv.

Eurostars-projektet koordineras av Enocell, och RISE Acreos avdelning för fiberoptik i Hudiksvall ansvarar bland annat för att designa specialfibern och göra simuleringar för att hitta det optimala mönstret att lägga ut fibern i. Man ska också ta fram en testrigg för att mäta fördelningen av ljusintensitet i 2D.

– Utmaningen för oss är att utveckla och tillverka en ljusspridande fiber, säger Lars Norin. I vanliga fall strävar vi efter så små ljusförluster som möjligt över hela fibern längd, medan vi här behöver hitta sätt att tappa av ljus. Samtidigt kommer arbetet att ge oss värdefull kunskap inom ljusspridande fiber; kunskap som kan hitta vitt skilda användningsområden, från rening av miljögifter till cancerbehandling.

Genom att omvandla kemisk energi till elektricitet kan bränsleceller användas till att driva allt från bilar och båtar till att ladda mobiltelefoner. Ett annat tänkbart användningsområde för bränsleceller är som mellanlagring av energi från förnybara energikällor, t. ex. vindkraft eller solenergi, som ett alternativ till batterier.

För mer information, kontakta:

Lars Norin, Senior Scientist, RISE Acreo
lars.norin@ri.se