Pengar till Röda Korset istället för julklapp 2015

En av vår tids största humanitära katastrofer sker mitt framför våra ögon och därför väljer SP-koncernen att hjälpa de människor i världen som behöver hjälpen mest.

I år kommer inte anställda inom koncernen att få någon julklapp utan summan, ca 600 000 kr, kommer istället omgående att gå till Röda Korsets insatser för människor på flykt.

Förra året samlade olika företag in knappt 18 miljoner till Röda Korset. SP kan alltså bidra med 3 % av det beloppet i år.

- Det känns väldigt bra att kunna berätta att koncernledningen tagit beslutet att göra vad vi kan för att hjälpa i denna svåra stund. Det är det största bidrag koncernen någonsin givit till välgörande ändamål, säger Maria Khorsand.

Pierre Ingemarsson var den som kom med förslaget.

- Jag vill föreslå att SP:s ledning tar ett snabbt beslut att stryka julklapparna i år till alla anställda och omedelbart skickar behövliga medel för att hjälpa till att avhjälpa denna humanitära katastrof. Jag personligen kan inte ta emot en julklapp i år med gott samvete om vi inte gör något.

Ifjol valde SP att ge bidrag till Läkare utan gränser, istället för att skicka julkort till koncernens kunder. Även föredragshållare vid SP-dagarna fick ett bidrag till samma organisation istället för en traditionell gåva. Nu väljer vi att ta ytterligare ett steg för att bidra till de mest behövande.