Premiär för Sartre-projektets fordonståg på allmän väg

För första gången någonsin har en fordonståg bestående av en Volvo XC60, en Volvo V60 och en Volvo S60 plus en lastbil framförts automatiskt av ett ledarfordon på en allmän motorväg bland andra trafikanter. Det historiska testet i Spanien blev mycket lyckat.

Försöken med fordonståg inom ramen för Sartre-projektet (SARTRE, Safe Road Trains for the Environment) – ett joint venture mellan Ricardo UK Ltd, Applus+ Idiada, Tecnalia Research & Innovation, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (ika), SP Sveriges tekniska forskningsinstitut, Volvo Technology och Volvo Personvagnar – går framåt. Ett viktigt steg togs förra veckan på en motorväg utanför Barcelona – första försöket någonsin med att köra ett fordonståg bland andra trafikanter.

– Vi körde 200 kilometer på en enda dag och testet gick verkligen bra. Vi är helnöjda, säger Linda Wahlström, ansvarig för Sartre-projektet på Volvo Personvagnar.

Ett fordonståg består av ett ledarfordon som körs av en professionell förare, följt av ett antal fordon. Med hjälp av de säkerhetssystem som redan utvecklats av Volvo Personvagnar och Volvo Technology, bland annat kameror, radar och lasersensorer, kan bilarna övervaka ledarfordonet och även andra fordon i sin omedelbara närhet. Genom att lägga till trådlös kommunikation kan fordonen i tåget ”kopiera” ledarfordonet med hjälp av ett självständigt kontrollsystem som utvecklats av Ricardo och accelerera, bromsa och gira på exakt samma sätt som ledarfordonet.

– Det har varit en krävande uppgift att utveckla den trådlösa kommunikationen på grund av de höga säkerhetskraven och den snabbt föränderliga trafikmiljön. Det lyckade Spanien-försöket är ett kvitto på att vi har lyckats bra, säger Carl Bergenhem, forskare vid SP.

Kontakt: carl.bergenhem@sp.se, 070-799 33 12
Se även www.sartre-project.org