• RISE/

Pressinbjudan: Mistra Future Fashion Symposium på Malmö högskola 29 maj 2013

Modeindustrin har stor global betydelse. Samtidigt finns många utmaningar att tackla:

·  Bomullsodling kräver mycket vatten och kemikalier

·  Nya, mindre miljöpåfrestande textiler måste utvecklas

·  Återvinning och återanvändning av kläder måste öka

·  På många håll i världen råder svåra arbetsmiljöförhållanden i klädproduktionen

Vilket ansvar har tillverkarna när plaggen väl har köpts? Hur ser det ut i länder som Kanada och Frankrike där regeringarna aktivt stöttar förlängt producentansvar? Vad gör företag och forskare för att skapa ett hållbarare mode? Det är frågor som behandlas på ett seminarium i Malmö 29 maj. Bland talarna finns en rad Mistra Future Fashion-forskare och Cecilia Strömblad Brännsten, Project Manager, H&M Global Clothing Collection Initiative , Dorte Rye Olsen, CSR Manager Jack & Jones och Emma Enebog, Director of Sustainability, Myrorna.

Vi välkomnar journalister till seminariet. Kontakta SPs pressansvarige staffan.ljung@sp.se, tel 070-672 89 70 eller Marie Elmqvist, SP, marie.elmqvist@sp.se, 070-688 60 41, för anmälan.

Plats: Malmö högskola

Tid: 29 maj 2013, kl 08.30 – 17.00

Lokal: ”Orkanen”, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö,

Bakgrund

I ett brett upplagt forskningsprogram tar forskare och företag ett gemensamt helhetsgrepp för att skapa en mer hållbar klädindustri. Mistra satsar 40 Mkr under fyra år på Future Fashion-programmet som leds av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Läs mer på: www.mistrafuturefashion.com/en/media/news/Sidor/InvitationSymposiuminMalmö29May.aspx