• RISE/

Pressmeddelande från SIK: Forskar kring nya tekniker för att bevara kryddor och örter

Det europeiska projektet GreenFooDec ska utforska nya tekniker för att bevara kryddor och örter. Man kommer att arbeta med koldioxid under högt tryck i kombination med ultraljud, kallt plasma, mikrovågsvärmning samt infraröd värmning. Idén till projektet grundar sig på behovet av att finna alternativ till dagens avdödningstekniker, till exempel gammabestrålning, etenoxid och ångbehandling.

– Dessa är visserligen effektiva, men har en del begränsningar. Acceptansen hos konsumenterna är låg, det krävs auktoriserad utrustning, det finns risk för cancerogena och mutagena egenskaper och sensoriska egenskaper går förlorade, säger Sven Isaksson, projektledare på SIK.

I projektet deltar forskningsinstitut och kryddföretag, samt deras intresseorganisationer, från Spanien, Turkiet, Tyskland och Sverige. SIK ska bland annat utveckla processer för avdödning av bakterier och mögelsporer med hjälp av mikrovågsvärmning och infraröd värmning.

GreenFooDec med projekttiteln “Development of novel and advanced decontamination sustainable technologies for the production of high quality dried herbs and spices” beräknas pågå till juli 2014.

För mer info, kontakta sven.isaksson@sik.se, tel 010-516 66 91