Pressträff på SP i Borås fredag 25 mars

Inbjudan till pressträff på SP i Borås fredag 25 mars:

SP får 40 Mkr till forskning om hållbart mode

Kläder som är lätta att återvinna och har tillverkats av svensk skogsråvara istället för miljöpåfrestande bomull. Kan det bli verklighet om några år? Frågan hör till det som ska besvaras i forskningsprojektet Future Fashion. Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, satsar nu 40 Mkr på forskning om hållbart mode. Mats Westin på SP koordinerar konsortiet som står bakom ansökan. Bland deltagarna finns H&M, Fabric Retail Global AB, I:Collect, Kiram AB, Myrorna, Stockholms Läns Landsting och Södra.

På fredag 25 mars kl 10.30 – 11.45 berättar vi mer om projektet. Mistras vd Lars-Erik Liljelund finns här tillsammans med Mats Westin, projektansvarig forskare på SP.

Välkomna!

Staffan Ljung, pressansvarig SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
staffan.ljung@sp.se
www.sp.se

Bakgrund
Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning investerar i ett tvärvetenskapligt forskningsprogram om hållbart mode med inriktning på nya affärsmodeller, design och innovativa material, uthållig konsumtion och kundbeteende samt policyfrågor. Efter en utlysning under 2010 har Mistras styrelse nu beslutat att bevilja en (1) ansökan – Future Fashion från ett konsortium som SP koordinerar.
Läs Mistras pressmeddelande här: www.mistra.org