• RISE/

RISE HR-direktör Johanna Flanke får ledande roll vid forskningscentrum

Johanna Flanke, HR-direktör på RISE, blir ny ordförande för Centrum för global HRMs Advisory Board. Centrum för global HRM (CGHRM) är ett forskningscentrum vid Göteborgs universitet som ska stärka svensk HRM-forskning genom att utgöra en mötesplats för akademi, näringsliv och offentliga organisationer.

- Jag är mycket glad och stolt över att få detta förtroende. CGHRM bidrar till att skapa plattformar för relationsbyggande mellan praktiker och akademin inom HR-området. På så sätt blir CGHRM en viktig möjliggörare för ett Sverige där HR bidrar med innovationskraft, säger Johanna Flanke.

Det övergripande syftet för CGHRM är att främja den svenska konkurrenskraften genom att bidra med utveckling av kunskap om förutsättningar för att skapa god personalpolitik och ett hållbart och balanserat arbetsliv.

CGHRM:s föreståndare Karin Allard och Per Thilander ser positivt på det nya ordförandeskapet:

- Centret får med Johanna som ordförande en person som med stor entusiasm och drivkraft kommer att bidra till att utveckla centrets verksamhet. Vi är glada för att Johanna nu tar sig an den viktiga uppgiften som ordförande och vi ser fram emot fortsatt samarbete.”

Johanna Flanke efterträder tidigare ordförande Kerstin Renard, EVP HR, Volvo Group Trucks.