RISE Interactive visar smart design på Stockholm Arlanda Airport

Smart teknikdriven design är avgörande om vi ska lyckas skapa ett hållbart samhälle. 28 juni öppnar utställningen Crossing Borders på Arlanda där Nationalmuseum i samarbete med Swedavia lyfter fram nio svenska designlösningar. RISE Interactive står för två av de utvalda exemplen: ett väggur som visar bostadens energiförbrukning och Power Aware cord, som visualiserar energin som strömmar genom sladden.

- Vi är mycket stolta över att vara partner i utställningen. Och vi hoppas såklart att kunna inspirera förbipasserande resenärer och väcka tankar kring elanvändning som något vi kan synliggöra med våra designobjekt, säger Caroline Karlsson, studioföreståndare på RISE Interactive i Eskilstuna.

- Design spelar en avgörande roll för att skapa nya möjligheter och lösningar i övergången till ett hållbart samhälle, konstaterar Caroline Karlsson.

Detta är Energy Aware Clock:

Klockan kopplas trådlöst till hemmets elcentral och visar när på dygnet familjen förbrukar mest energi. Gårdagens användning bleknar långsamt bort så att man kan jämföra med dagens. Visualiseringen av elförbrukningen kan bidra till att familjen påverkar sina vanor och minskar sitt ekologiska fotavtryck. Läs mer här.

Detta är The Power Aware Cord:

När vi öppnar en vattenkran ser vi hur vattnet strömmar och kan reglera mängden efter behov. Kan man skapa motsvarande medvetenhet kring den osynliga elektriciteten? Ja, genom elsladden som härmar det strömmande vattnet och som lyser starkare ju mer ström som förbrukas. Sladden finns till försäljning via Poweraware AB. Läs mer här.

Kontaktperson:
Caroline Karlsson, studioföreståndare, RISE Interactive i Eskilstuna, mailto:caroline.karlsson@ri.se, telefon +46 70 113 00 07