Så gick det i Almedalen 2013

För fjärde året i följd var RISE Research Institutes of Sweden på plats med seminarier under Almedalsveckan i Visby. I år valde RISE att utöka aktiviteterna med en dag till, eftersom tidigare års seminarier och övrig verksamhet i Almedalen lett till ett ökat intresse för både RISE-instituten och industriforskning i allmänhet.

Det var tredje gången som seminarierna hölls i den vackra trädgården på Kinbergs plats 3, komplett med skönt väder och fantastisk utsikt. Hundratals personer besökte arrangemangen den 2 och 3 juli 2013. Alla seminarierna filmades och kan ses på RISE egen Youtube-kanal via textlänkarna eller länklistan längst ner.

Tisdag 2 juli – energi, transport

Huvudnumrena första dagen var RISE egna seminarier om hållbar energikonsumtion och hållbara transporter. Extraseminarier associerade till dessa ämnen hölls också av RISE-instituten SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Swedish ICT.

Energianvändare 2.0. Energifrågan är avgörande för klimatet och människans framtid. Hur långt räcker innovationer och ny teknik för energianvändning för att lösa problemen? Hur långt kan vi komma med energieffektivisering i hem och stad?

I panelen Pontus Braunerhjelm, professor KTH och vd Entreprenörskapsforum; Ulrika Francke, vd för samhällsbyggnadskonsulten Tyréns; Tomas Kåberger, professor Chalmers och ordf Japan Renewable Energy Foundation; Carin Torstensson, affärsområdeschef Smart Energy på Swedish ICT, som är den del av RISE. Moderator: Eva Krutmeijer.

Både hållbara och lönsamma transporter? Hur ökar vi intelligensen i trängseln? Kräver det hållbara samhället att vi ställer om oss till färre/kortare transporter eller kommer ny teknik att kunna medge både ett hållbart transportsystem och en fortsatt snabb utveckling av transporter? Hur påverkas transportutveckling, effektivitet och hållbarhet av ny teknik och innovationer?

I panelen Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen; Stina Bergström (MP), riksdagsledamot och Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson; Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem; Jan-Eric Sundgren, senior expert adviser AB Volvo, Pether Wallin, vd för trafiksäkerhetsanläggningen Asta Zero, dotterbolag till RISE-institutet SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Moderator: Thomas Malmer.

Onsdag 3 juli – vård, livsmedel

Andra dagen var det seminarierna om vården i framtiden och hållbar livsmedelsproduktion och -konsumtion som lockade besökare till både frukost och lunch.

Delad vård - mer makt till patienten och mer tid till doktorn? Hur får vi ut mer av god vård utan mer vårdpersonal? År 2030 är var fjärde svensk över 65 år gammal. Samtidigt kommer det att saknas 150.000 vårdutbildade. Kan ny teknik och innovationer hjälpa oss att få ihop ekvationen när allt färre ska ta hand om allt fler? Seminariet refereras på sidorna 67-68 (uppslag 34-35) i rapporten Vården i Almedalen 2013, som finns att ladda ner och läsa via länk nedan.

I panelen Jan Grönlund, landstingsdirektör Sörmland; Petrus Laestadius, vd Swedish Medtech; Guy Lööv, intressepolitisk ombudsman PRO; Annelie Nordström, förbundsordförande Kommunal; Per-Olof Sjöberg, affärsområdeschef e-hälsa på Swedish ICT, som är en del av RISE. Moderator: Katarina Gentzel Sandberg.

Livsviktigt - om framtidens mat. Hur uppnår vi bättre hälsa och miljö utan höjda matpriser? Framtidens livsmedel är under debatt vad gäller matens kvalitet, hälsa och miljö. Är den tekniska utvecklingen av livsmedel en lösning på frågorna eller bidrar de till problemen?

I panelen Elisabeth Gauffin, styrelseordförande Krav och eko-lantbrukare; Magnus Kindbom (C), statssekreterare Landsbygdsdepartementet; Johan Kuylenstierna, klimatolog och vd Stockholm Environmental Institute; Håkan Larsson, mat- och vinskribent; Birgitta Sundblad, vd för RISE-institutet Innventia; Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen. Moderator: Ingrid Petersson.

Nyutkommen bok

Alla RISE-seminarier tog till viss del avstamp i reportage- och debattboken Det oupptäckta – hur innovation löser samhällsproblem, som gavs ut i slutet av maj.

Se webbteve och läs mer om seminariernas innehåll och paneldeltagarna via länkarna nedan.