Så kan privat bildelning få fart i Sverige

En bil står parkerad 95 procent av tiden. Privat bildelning är ett sätt att utnyttja resurserna bättre. Men i dag finns gamla regelverk som bromsar utvecklingen. Frågan diskuteras på ett av RISE seminarier under Almedalsveckan.

Våra resor står inför ett paradigmskifte. Nya innovationer och beteenden kommer förändra hur vi ser på mobilitet. Att dela den egna bilen är numera en verklig möjlighet för många. Men det finns hinder för att privat bildelning ska ta fart på riktigt i Sverige. RISE är nu med och undersöker hur en regelverksinnovation skulle kunna accelerera utvecklingen.

– Efter det som hänt i debatten kring delningsekonomi med Uber och Airbnb finns ett behov att visa att privat bildelning inte behöver vara något skumt. Om det till exempel gjordes enklare att deklarera skatten när du delar din bil skulle det också signalera att det här inte är något fuffens, säger Maria Schnurr, senior researcher på Sustainable Business Group, RISE Viktoria.

Bildelning större i Norge och Danmark

I dag använder hundratals svenskar någon tjänst som underlättar processen. På Gomore.se och Snappcar.se finns det en vårdag runt 1 000 annonser med privata bilar som erbjuds till uthyrning i Sverige.

– Men det är mindre än i Norge och Danmark. Där är privat bildelning mer utbrett och accepterat, säger Maria Schnurr.

Ett skäl är att det är billigare att äga en bil i Sverige jämfört med grannländerna. Därför kan nyfikenheten att hitta andra sätt att hitta transporter vara större i Norge och Danmark.

– I Norge har man också skattefritt på inkomster upp till 10 000 norska kronor vid privat delning av bil, säger Maria Schnurr.

Måste betala in skatten själv

För den som i Sverige vill dela sin bil gäller det i dag att själv rapportera in till Skatteverket hur mycket man tjänar. Pengarna man får in räknas som inkomst av kapital och beskattas med 30 procent.

– Som det ser ut nu känns det kanske inte som att det blir så mycket pengar kvar till den som delar sin bil. Om man använder någon av webb-tjänsterna som finns idag betalar man först en avgift som bekostar förmedlingen och försäkringen – och efter det kommer skatten.

Även sättet att själv behöva redovisa intäkterna kan vara ett hinder.

– Här skulle man kunna tänka sig en lösning där det finns stöd i systemen att inkomsterna kan rapporteras in automatiskt till Skatteverket. I Sverige är många i dag vana vid att deklarationerna är så bra ifyllda och kontrollerbara att det bli ett ganska stort hinder att själv rapportera in, säger Maria Schnurr.

Utöver regelverken finns det även rent tekniskt vissa pusselbitar som saknas. Till exempel finns det inte etablerade lösningar för själva bilutlämningarna. I dag måste nycklarna i de flesta fall överlämnas fysiskt – vilket innebär att uthyraren och den som hyr måste komma överens om tid och plats och träffas. Men här finns det flera spännande lösningar på gång från företag och innovatörer.

Volvo och Hertz samarbetar

För tillfället har biltillverkaren Volvo Cars och uthyrningsföretaget Hertz ett pilotprojekt som är tänkt att kunna gynna flygresenärer. Istället för att betala för långtidsparkeringen på flygplatsen lämnar du in din Volvo till Hertz som tar hand om bilen under din resa – och om den hyrs ut under tiden får du ersättning.

– Hertz har ett stort behov av bilar under sommaren med alla turister som kommer, samtidigt finns det många bilar som står still på flygplatsparkeringar. Så ur ett miljöperspektiv och resursutnyttjandeperspektiv är det en väldigt klok lösning, säger Maria Schnurr.

Seminarie: Jag vill dela min bil – hur gör jag? Regelverksinnovation i praktiken!

Tid: 3 juli, 07.45-09.30

Plats: RISE Trädgård i Almedalen, Kinbergs plats 3, Visby